måndag 31 december 2012

Årskrönika: 2012

Då var året slut. 

För min egen del har film/tv-serie/bok året 2012 faktiskt varit väldigt bra. På grund av tidsbrist har det blivit prioriteringar på bokfronten och då har det bara lästs en massa bra böcker. Filmer kan man plöja igenom lite snabbare och där har det varit en stor blandning av olika genrer. Tv-serie våren/sommaren var lite tveksam, men höstens tv-serier vägde upp för vårens dåliga. 

Böcker:
Årets bästa bok är utan tvekan The Fault In Our Stars av John Green(kommer för övrigt på svenska nu i januari!). 

Men som sagt väldigt många andra bra böcker har lästs under året. Jag har dock inte ens hunnit läsa en bråkdel av vad jag skulle vilja men men!

Framför allt har jag under året verkligen fastnat för graphic novels och comic books. Shaun Tan, Brian K. Vaughan, Buffy The Vampire Slayer m.fl. Oslagbart. Även också lite manga, Naruto, även fast jag inte kommit så långt med det ännu.


Det var även i år som, iallafall jag, läste Divergent för första gången, och Insurgent för den skull. Lite tråkigt att vi fick avslutningen på Sommaren-serien, med Sommar för evigt, dock även kul att serien fick ett önskvärt slut. Rör mig inte kom på svenska. Hush Hush #4, The Golden Lily, Bitterblue, Catching Jordan, COLS, Clockwork Prince, Out of Sight, Out of Time. Så mycket bra böcker!

Något av det som det pratats mycket under året är ju självklart Fifty Shades-serien. Något som jag själv kopplar samman med, vad jag anser, är en ökning av e-böcker, själv-publicering och att alla skriver böcker och självklart fanfiction. Jag själv har bland annat läst en hel del böcker från iTunes Store under året. Väldigt smidigt. Sedan ska vi inte ens börja prata om alla FanFiction man (läs jag) plöjer igenom. 

Sammantaget ett väldigt bra läs år.

Filmer:
Också ett bra film år. Helt klart. Hunger Games, The Dark Knight Rises, The Amazing Spider-Man, The Avengers, Breaking Dawn part 2, The Hobbit m.fl. Massa bra. 


För min del har jag även gett min in i animevärlden. Främst genom Hayao Miyazakis underbaraste filmer; Howl's moving castle, Spirited Away, My Neighbor Totoro. Jag hann även ta mig igenom 2,5 säsonger av Sailor Moon - fortsättning kommer!

Men anime har verkligen varit en upptäckt, tillsammans med graphic novels. Bäst. Det har typ förändrat mitt liv. Herregud, va bra!


Mitt pågående projekt med Top 250 movies går sakta men säkert framåt och filmhistoria överhuvudtaget. Kultfilmer liksom. I år har det blivit Stanley Kubrick. Full Metal Jacket, A Clockwork Orange, Eyes Wide Shut, Dr. Strangelove. Weirdest ever. 

En annan världsbildsförändrande upptäckt är Firefly, och även Serenity(som jag dock hade sett tidigare). Men The Epic Awesomeness som den här serien är! Fantastiskt bra. Joss Whedon - vad mer behöver man säga! 

Andra filmer värda att nämna:
Tinker, Tailor, Solider, Spy; Hugo; Extremely Loud and Incredibly Close; Magic Mike, Pitch Perfect, The Perks of Being a Wallflower(de tre sista som jag officiellt inte har sett än!). 


Tv-serier:
Jag har inte skrivit så mycket om tv-serierna under själva säsongen - eller alls. (Möjligen skärpning på den fronten Lovisa!) Men tänker ändå att nämna det. 

Som sagt tycker jag vårens säsonger var svaga. Det var många serier som jag tappade lite intresse för, men som har blivit bättre den här säsongen, från och med hösten. Främst tänker jag på Vampire Diaries. Det var bara samma sak hela tiden i våras, vad jag kommer ihåg. Men nu är det verkligen spännande. 

Bästa nya serien är helt klart Arrow. De andra serierna levererar okej. Men Arrow är verkligen JÄTTEBRA! Varje tisdag har jag börjat få abstinens för att sedan vara seriöst övertygad om att ett ny avsnitt ska komma på onsdagen för att sedan inse att det inte gör det och då vara tvungen att vänta tills torsdagen. Hemskt. Psykiskt påfrestande.

Även fast Beauty and The Beast inte är direkt bra, är även det en serie som jag faktiskt ser fram emot att se. 

Det ska även bli roligt nu till våren när nya säsongen av Game of Thrones kommer och man kan se avsnitten lagligt och med ganska bra kvalitet. Tack HBO Nordic! 


 

Jag tycker att 2012 har varit ett riktigt bra år. Dock hoppas jag på att 2013 kommer bli minst lika bra. Möjligt. Förhoppningsvis kommer det ett inlägg om vad jag ser fram emot under året senare under veckan. Men tills dess….

Gott nytt år och tagga 2013!

4 kommentarer:

  1. Vad flitig du har varit 2012:) Gott nytt 2013!

    /MM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, inte direkt men några böcker blev det väl!

      :)

      Radera
  2. Gott nytt år i efterskott =) Hoppas 2013 blir lika bra!

    SvaraRadera