söndag 16 december 2012

The Hobbit

A curious Hobbit, Bilbo Baggins, journeys to the Lonely Mountain with a vigorous group of Dwarves to reclaim a treasure stolen from them by the dragon Smaug. (Beskrivning lånad från imdb.com)

En dag dyker, helt plötsligt, Gandalf upp utan för Bilbo Baggers hus och så tar en episk saga sin börja. Iallafall sagans början med Baggers inblandade. 

Det viktigaste jag tror man måste inse är att detta är en annan berättelse än Sagan om ringen-trilogin. Det är samma värld och delvis berör det det som händer i Sagan om ringen, men det är en annan story. Med det sagt går vi vidare. 

Jag gillar The Hobbit. 

Den är annorlunda från Sagan om ringen. Helt klart roligare. Man skrattar en hel del och än så länge är den inte riktigt lika mörk/hemsk som Sagan om ringen är. Många roliga karaktärer/figurer/varelser. Det är också roligt på ett icke-LOL sätt. För att Hobbiten tar oss djupare in i Middle-Earth världen och jag tycker det är väldigt spännande att få veta mer om annat i den här världen. Det tycker jag att The Hobbit verkligen visar/gör. 

Jag har inte hunnit läsa boken innan filmen. Tyvärr. Men samtidigt finns det mycket att tjäna på det, eftersom då har jag inget att jämföra filmen med(förutom Sagan om ringen filmerna). Så jag visste inte exakt vad det var filmen skulle handla om. Dock hade jag vissa förväntningar på vissa scener. Framför allt på (och för att inte spoila för mycket så får ni markera området härefter för att läsa).... när Bilbo stöter på Ringen och Gollum för första gången. Jag vet inte om den är med i någon av Sagan om ringen böckerna för jag känner tydligt igen vad som ska hända. Men jag tycker att det har gjort den scenen väldigt bra. Både hur de framställer Gollum och hela deras konversation/gåtor. Gilla. 


Jag gillar den. Spännande men framförallt rolig film. Ett bra komplement till Sagan om ringen i Middle-Earth världen och den fick mig verkligen att längta efter att se de näst kommande filmerna. (Bara ett år kvar...)  

PS. Jag, 3D-hatare som jag är, såg den i klassisk 2D. Dock är det värt att påpeka att den verkligen är gjort för att ses i 3D. Funderar på om jag ska göra det också. :) 

2 kommentarer:

  1. Ja, jag ska verkligen se den i 3D, även fast jag egentligen inte heller gillar det... Brukar få ont i huvudet.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3D är ett dilemma. Häftig film vs. att orka med att se den - typish!

      Radera