torsdag 7 juni 2012

Torsdags tema: Trollflöjten

Till gårdagens ära, och då menar jag inte att de var nationaldagen, utan att jag var i Göteborg och på Göteborgsoperan för att kolla på Trollflöjten. Vilket var kul. Det här var än mer "modern" version är den som jag är van vid tidigare. Men självklart jättekul att få höra musiken, den här bästa musiken, spelas live.

Trollflöjten är en opera som Mozart har komponerat(skrivit/gjort) musiken till. Enligt wikipedia handlar originalet om ett fantasiland där Sarastro styr och stället med hans prästskap. Men lite mer invecklade som vi vanligtvis ser den idag i olika former handlar den om Tamino. Tamino blir ombedd av Nattens Drottning att rädda hennes dotter från den onde Sarastro, som rövat bort henne. Tamino får en medkompanjon, Papageno, som ska hjälpa honom att hitta Pamina. Under sin resa får de även hjälp av tre "andeväsen", trollflöjten och ett klockspel.


Det finns säkert ett oändligt antal med olika versioner av Trollflöjten, själv har jag sett fyra stycken olika.

Först och främst, den bästa av dessa. Ingmar Bergmans version. Det är en film, som ni kan se när som helt som ni skaffar den. Klippet ni ser ovan är från denna version. Den är verkligen jättebra. För mig är detta originalet. Den utspelar sig ett okänt fantasiland, men drakar och massa andra människor utklädda till djur. Väldigt rolig, underhållande och lite spännande.



Det finns även en annan filmversion, denna är från 2006, som utspelar sig i skyttegravarna under första världskriget. Denna är sjungen/pratad på engelska, Bergmans version är på svenska(inte för att det spelar så stor roll, man hör ibland ändå inte vad de sjunger!). Jag tycker att denna versionen är lite för löjlig stundvis, men det passar ändå in relativt bra med handlingen och musiken är ju bäst!


Rekommenderar helt klart att se den svenska, Ingmar Bergman, versionen om man ska se något av dessa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar