fredag 29 juni 2012

Borttappad - Shaun Tan

Borttappad
Shaun Tan
Graphic novel

Detta är berättelsen om något borttappat. Något borttappat som hittas.

Shaun Tan fantastisk som vanligt. Han har gjort ännu en underbar skapelse. Den här världen har ett mekaniskt utseende, lite steampunk/clockwork inspirerad. Blandat med matematik och fantasi. Mycket snyggt. Jag skulle säkert kunna sitta i timmar och bara kolla på bilderna och ofta hitta/se nya saker. Precis som det ska vara.



Handlingen var inte den starkaste, som fick mig att inse något eller liknande. Men det konstateras även i själva boken, att det här bara är en historia. Det är en rolig tanke. Att en berättelse bara är en berättelse och inget annat. Det finns ingen djupare mening eller sensmoral. Men samtidigt kan jag inte hålla med om att den bara är en historia. För den betyder någonting bara att jag inte har förstått det än, jag hoppas det i alla fall. Du kan ju höra av dig om du har några tankar!

Shaun Tan är fantastisk och skickligt underlig. Han skapar dessa små korta verk som ofta betyder mer än många av dagens böcker. Dessutom är de jätte fina att kolla i. Bara plus!  

Jag vill också påpeka att bara för att jag sitter här och skriver om att jag letar efter budskap m.m. är det inte en svår bok att läsa. Den grundläggande handlingen och texten förstår man direkt. Det är också en lite lättsamt rolig bok. Hur kan man tappa bort något som är många gånger större än sig själv liksom? Så tänk inte för mycket på budskap och "alla är lika mycket värda", istället bara läs, och förundras.


Det som en gång var borttappat kanske inte alltid förblir borttappat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar