tisdag 5 juni 2012

Sailor Moon

Sailor Moon handlar om Usagi Tsukino(Serena, Annie, Sailor Moon) som en dag stöter på en katt, Luna, som plågas av några små grabbar. Usagi hjälper Luna, som visar sig vara en magisk talande katt. Ett lyckligt sammanträffande(eller ödet?) eftersom Luna letade efter Usagi och de andra Sailor Senshi. Luna berättar för Usagi vem hon är och hur hon kan förvandla sig till Sailor Moon, för att i kärlekens och rättvisans namn, bekämpa ondskan.

Men hon är inte ensam. Till sin hjälp har Sailor Moon även, förutom Luna, de andra Sailor Senshi; Sailor Mercury, Sailor Mars, Sailor Jupiter och Sailor Venus. Hon får även ibland hjälp av Den maskerade Rosen(Mamoru, Tuxedo Kamen/Mask) som Sailor Moon är djupt förälskad i.

Jag brukade kolla på Sailor Moon när jag var liten. *stirrar ut i tomheten och tänker på min barndom* men seriöst vilka minnen, Digimon, Pokemon, Totally Spies, Bananer i pyjamas och Sailor Moon. Det var ju så bra. :)

Jag hade i alla fall lite tråkigt i veckan och har länge tänkt att jag ska kolla på någon av dessa serier igen. Därför blev det bara så att jag började kolla på Sailor Moon. Det är faktiskt bra, eller åtminstonde okej. För jag tyckte det var roligt och jag såg faktiskt klart hela första säsongen, utan att sluta(vilket jag skulle ha gjort om jag tyckte det var skit). Så det håller fortfarande!

Sailor Moon är roligt. Det är det de är. Roligt. Man kan ju leva sig in i det och då verkligen uppleva den spännande och underhållande handlingen. Men även om man är insatt eller inte så är det roligt. Det är sååå förutsägbart och enformigt och Usagi börjar hela tiden att gråta, men det är sååå bra och roligt. Nu när jag ser det den här gången tror jag att jag har större förståelse för vad som händer, men fattar nog allmänt mer(eller är det bara jag kanske?)

Karaktärerna är jättebra, underbara kommentarer. Inom tecknat och anime uttrycker man sig ofta ganska tydligt vilket också blir jätteroligt i tv-serien. Musiken är klockren. Grymt roliga delar/scener när de förvandlas och uttryckar att de gör det här för kärleken och rättvisan. De är löjligt men ändå så roligt bra.

Har ni förslag på andra bra "barnserier"? Någon som har koll på vad man tittar på idag?

*går och kollar på säsong 2!*

PS. Namnen är olika på olika språk och liknande, därför kan det hela bli aningen förvirrande. Men det löser ni nog. Annars kan ni se karaktärernas nämn och liknande här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar