onsdag 11 april 2012

Ankomsten - Shaun Tan

En man lämnar sin familj för att söka en bättre framtid för dem i ett okänt land på andra sidan av ett stort hav. Med bara en resväska i handen och en handfull med mynt ger han sig ut i den nya staden för att hitta mat, bostad, arbete - och hopp.

Det här var ju lite annorlunda. Det finns inga ord i hela boken, förutom den korta text som står här ovan. Utan den består bara av massor av bilder som berättar historien. Spännande.

Den här boken lever ju upp till namnet grafisk roman mer än vad mina vanliga graphic novels gör, tycker jag. För att den är mer seriös och mer riktig även fast den har påhittade moment i handlingen.

Den handlar om immigration, emigration, migration och alla dessa ord. Boken är en målad berättelse över vad många har och fortfarande genomgår när de migrerar.

Jag gillar bilderna och sättet boken är målad på. Faktiskt riktigt fint. Det bästa med boken är att han har skapat en värld att migrera till som inte vi läsare heller känner till. Skulle den här mannen migrera till ett land eller en plats som vi känner igen, skulle vi inte alls uppfatta boken på samma sätt som, i alla fall, jag gjorde nu när jag läste den.

Jättebra. Tar bara några minuter att läsa/ bläddra igenom.


4 kommentarer:

  1. Har läst många av hans album, verkligen duktig kille. Men har inte läst denna än, måste göra det =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen jättebra. Det här var min första, så jag får nog ta och kolla in hans andra böcker.

      Det är tråkigt att graphic novel grejer aldrig får stor uppmärksamhet i svenska bokaffärer och på bibliotek(i alla fall inte i min stad!) för det är grymt bra böcker, men stora massan läser dem aldrig!

      Radera
    2. Eller hur! Jag är tokig i dem, men känns som att få läser dem. Fattar inte varför. En bra grafisk novell är ju en underbar upplevelse som få saker slår!

      Har du läst Den glädjelösa ön eller Anyas Ghost?
      http://schitzo-cookie.blogspot.se/2011/11/den-gladjelosa-on-av-enrique-fernandez.html
      http://schitzo-cookie.blogspot.se/2012/03/anyas-ghost-by-vera-brosgol.html

      Det var mina senaste favoriter ^^

      Radera
    3. Grafiska grejer är väl som med allting annat större utomlands, synd att vi inte bor i utomlandets bokvärld! Det är ju en helt annan underbar kreativitet när folk skriver/målar än att bara skriva en vanlig bok!

      Nej, har inte läst de böckerna(har läst mer comic book-aktigt), har dock kikat på dem innan. Men jag läste dina recensioner på dem och, ja, jag kommer att läsa den inom en ganska snar framtid.

      Radera