tisdag 6 november 2012

Mitt tillägg...

... i framläggandet av böcker som blir till graphic novels är att det inte bara är böcker som blir till detta utan även tv-serier får fortsättningar i form av graphic novels.

Lite olika bloggar, bland annat på Boktycke och Tessans blogg, pratas det om lite olika böcker som blir till graphic novels. Vi har ett ganska stort antal exempel. Vampire Academy är en av de jag har läst. Men det finns också Twilight, The Mortal Instruments, The Infernal Device, Percy Jacksson, Hush Hush m.fl.

Något som också blir till graphic novels är tv-serier. Tv-serie har exempelvis lagts ner och då har man fortsatt serien i graphic novels. Buffy The Vampire Slayer är en av de som jag har läst och verkligen är bra. Det finns även andra graphic novels från andra karaktärer i Buffy; Spike, Angel, Faith. Firefly och Serenity fick även en kort kort levnad som graphic novel. I Smallville har de första numren givits ut. Även Jericho har en fortsättning. Det finns även mycket annat... bland annat här!


Jag tycket att detta är en rolig och bra ersättning om man inte kan/vill producera tv-serien längre. För då kan vi fans fortfarande få en fortsättning på serien. Jag som älskar graphic novels överlag tycker också att detta är ett bra sätt att få fler människor/läsare in i den världen. Gillar man tv-serien är det stor chans att man också kommer att köpa graphic noveln och då kanske man blir lite intresserad av att läsa andra graphic novels med - kan man ju hoppas på i alla fall. För det finns massor av bra grejer där ute!


2 kommentarer:

  1. Älskade serien jericho då de gick på tv:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Den var ju jättebra! Någon gång ska jag absolut kolla in graphic noveln också!

      Radera