tisdag 15 maj 2012

Tarzan

En man som växt upp bland gorillor måste bestämma sig för var han verkligen hör hemma när han upptäcke att han är en människa. *låtsas snyft*

Tarzan är en av de Disneyfilmer som jag faktiskt inte har sett så många gånger. Jag tror faktiskt att jag såg den på bio en gång i tiden. Men inte så många gånger sedan dess. Delvis kanske för att jag inte har ägt den. De Disneyfilmer man ägt har man väldigt många minnen med och har sett ett antal miljoner gånger och därför tror jag att man helt enkelt gillar dessa aningen mer.

Tarzan är en bra film. Den är väldigt rolig, underhållande och spännande.  Men för mig har den inte den här extra magiska elementet som exempelvis Skönheten och odjuret eller Lejonkungen har. Det är hög kvalitet på den, men det kan inte riktigt tävla om vilken film som är bäst med några av de andra Disneyfilmerna. Utan de utklassar Tarzan lätt.

Det som jag tycker är väldigt roligt med Disneyfilmer är att de ofta tar upp något riktigt. Seriösa problem, frågor, tankar, känslor och händelser. Sedan tecknar de det och riktar in sig på barn och man kan se dem även som rent underhållande utan någon större mening. Men de har ofta någon slags sensmoral eller mening i dem. Skönheten och Odjuret - behandla andra som de vill bli behandlad själv och döm inte av utssende m.m. Pocahontas handlar ju om européerna som koloniserar Amerika och dödar indianer och de finns massa sådana här grejer i Disneyfilmer och det gillar jag.

Bra film men ändå inte tillräckligt bra för att vara en riktig riktig Disneyfilm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar