tisdag 29 maj 2012

Matchad - Ally Condie

De bestämmer ALLT.

Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö.

Vad händer om du blir kär i någon annan, i någon förbjuden i någon som inte är din utvalda? När det rätta och det sanna ställs mot varandra - och du måste välja.

Matchad är första delen i en trilogi. Ett dystopiskt samhälle, där allting bestäms och styrs av Samfundet. Under det år man fyller 17 ska man bli Matchad(om man då väljer den här vägen av de utlagda alternativen). Vilket innebär att man blir ihop parad med den person i riket som man passar bäst tillsammans med, utifrån flera olika variabler; bland annat gener och DNA. Dock går inte Cassias(huvudkaraktärens) matchning helt felfritt.

Jag är kluven. Det finns en del bra grejer och det finns en del dåliga grejer med boken. Omdömet blir väl: Sådär med ett minus tecken. Det var absolut inte en otroligt spännande bladvändare. Jag är lite besviken, trodde den skulle vara mycket bättre. Hon bara ifrågasätter och ifrågasätter och ifrågasätter och ifrågasätter och ifrågasätter. Det blir väldigt enformigt och upprepande. 

Men samtidigt finns det delar, detaljer, karaktärer och framtida möjligheter om vad som skulle kunna händer som, för mig, gör att jag skulle kunna tänka mig att läsa fortsättningarna. det väger liksom upp lite av det mindre bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar