söndag 20 maj 2012

The Handmaid's Tale - Margaret Atwood

Som jag kanske berättat innan var det min engelska lärare som rekommenderade denna boken för mig efter att jag gjort en redovisning på Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Dystopiklassiker.

Boken utspelar sig i ett eventuellt framtida samhälle. Där männen bestämmer allting, kvinnor har ingen makt eller något att säga till om alls. Protagonisten (huvudpersonen) är Offred, som är en Handmaid i ett hus håll. En Handmaid är typ en tjänarinna, vars uppgift det är att föda barn åt hushållet hon för tillfället bor hos. Då kvinnan i det hushållet inte kan få egna barn.

Samtidigt som man under boken gång få veta hur det är att leva i detta samhället och handlingen fortskrider, får man samtidigt veta hur de kom hit, vad som hände. Jag tycker det är väldigt intressant. Man får alltid bra tips på saker att vara uppmärksam på. Till exempel om en kvinna helt plötsligt helt inte kan komma åt några av sina pengar utan en man i hennes närhet måste göra det åt henne, då är det nästan redan kört och dags att göra någonting. Det är jättebra grejer att komma ihåg.

Jag tycker inte det var det bästa bok jag någonsin läst. Ska jag jämföra den med Fahrenheit, tycker jag nog att den sist nämna är mycket bättre. Jag tycker den var mer spännande, bättre och den tilltalade väl mig mer. The Handmaid's Tale är dock en väldigt intressant och fascinerande bok. De tar upp många olika ämnen och det är kul att få tänka lite på vad som faktiskt skulle kunna hända i en möjlig framtid.

En okej bok, väldigt intressant. Dock inte världen mest underhållande bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar