fredag 9 mars 2012

The League of Extraordinary Gentlemen vol.1 - Alan Moore

Graphic noveln och inte filmen. Dock är det typ samma grej, däremot tror jag att filmen är en sammansättning av flera olika volymer, för handlingen i denhär första var inte exakt samma som i filmen. Iallafall. TLEG handlar om en grupp karaktärer som går samman för att tjäna sitt land(England). Det är Dr. Jekyll(Mr. Hyde), Kapen Nemo, Osynlige Mannen m.fl. Som bildar en grupp för att bistå landet mot skurkar. Den här första volymen handlar till viss del om hur de samlar ihop den här gruppen, men också lite skurkbekämpning.

Alan Moore har alltså lånat kända karaktärer från andra böcker och skapat en egen grupp med dem. Det tycker jag är jätteroligt. Jag har inte läst böckerna de kommer ifrån men ändå det är ganska välkända karaktärer som man kanske har hört talas om i alla fall. Som ni kanske förstått tidigare ölskar jag när man plockar saker från andra böcker/filmer/låtar och klämmer in i en nya, så plus poäng.

Jag tycker att den var ganska långsam att läsa. Kan bero på många olika anledningar men jag tyckte inte att det var enormt underhållande. Den är inte i klass med Watchmen eller V för Vendetta(historiens bästa graphic novels) men jag tycke ändå att den är helt okej. Som Alan Moores andra verk är det ett nästan ett mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar