fredag 13 maj 2016

Captain America: Civil War

Marvels Captain America: Civil War tar vid där Avengers: Age of Ultron slutade. Steve Rogers leder det nya teamet med Avengers i deras fortsatta arbete för att skydda mänskligheten. Men när Avengers är inblandade i en stor internationell händelse, som resulterar i att oskyldiga drabbas av stora skador, ökar kravet på att ett nytt system ska installeras. Ett system som innebär att en styrelse ska avgöra när man bör anlita Avengers tjänster. Detta beslut splittrar Avengers samtidigt som teamet försöker försvara världen mot en ny och ondskefull kraft. (beskrivning lånad från cdon)


Jag gillade verkligen Age of Ultron, den senaste Avengers-filmen, men jag måste säga att jag nog tyckte att den här filmen var bättre. Mycket bättre. Handlingsmässigt var den väldigt spännande. Jag gillar verkligen att de kommer åt moraliska aspekter som många av Superhjälte-comics ofta innehåller. De kunde möjligen ha förtydligat lite varför de tycker som de tycker. Är inte helt 100% säker på vad Captain America tyckte, bara att han har sin valda åsikt/sida. Dessutom gillar jag hur de kopplar samman detta med händelserna i Sokovia.

Den var även precis så rolig som dessa filmer ska vara. Man skrattade verkligen under den här filmen. Så bra. Några scener och kommentarer är helt klockrena.     

Film-mässigt tycker jag också att den var väldigt bra. Den är 2,5h, men det kändes inte direkt. Utan filmen flöt på i ett väldigt bra tempo hela tiden. Coola och häftiga scener. Generellt bara väldigt bra.

För att göra en lite koppling till mitt senaste Comics Education-inlägg, så är 2 av 10 (på bilden) kvinnor. Och det är inte ens alla superhjältar som dyker upp. Läste även att Marvel funderar på att möjligen göra en Black Widow-film, vore inte det något?! 

2 kommentarer:

  1. Såg denna på premiären och gillade också den väldigt mycket. Tycker att Caps anledningar är ganska tydliga ändå. Det är ju Captain America. Hela hans personlighet utgår ifrån vad som är moraliskt rätt, the right thing to do osv. Därför har han inte varit min favoritkaraktär innan, men han var verkligen underhållande i denna tycker jag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att gå på premiären, brukar ofta komma riktiga Marvel-fantaster på det!

      Det har du rätt i, att Captain America väldigt mycket "do the right thing". Men jag fattade aldrig riktigt vad han sa när gruppen har det där första mötet om detta. Det gick lite för fort. Men samtidigt är det ju så att de har ett moraliskt problem som kan lösas på flera sätt, Iron Mans ide är ju egentligen också "rätt" - för ska de verkligen få stå över alla lagar/regler som människor har skapat?!

      Radera