onsdag 9 december 2015

Batgirl vol.3: Death of The Family - Gail Simone

Gail Simone continues her Batgirl run in a tale that ties into the best-selling Bat-Family event "Death of the Family." When the Joker returns, Barbara Gordon must confront her past as she deals with the crazed criminal responsible for crippling her. Plus, once the dust settles, Barbara must deal with her family demons as her psychotic brother James Jr. comes after her.

Batgirl stars in these epics from #14-19 of her monthly series, plus BATMAN #17, BATGIRL ANNUAL #1 and a story from YOUNG ROMANCE #1, all spinning out of “Death of the Family.” (Beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)


Läs om volym 1 här och volym 2 här!

Precis som de tidigare volymerna så fortsätter Batgirl att vara jättebra. Vid första blicken var jag lite tveksam till om det här faktiskt skulle bli bra. Då det verkar som att man slängt ihop lite olika grejer. Dels är det Gail Simone som skriver, dels kommer Scott Snyder "upplösningsnummer" från Batman: Death of The Family in och sedan tar någon annan, Guy Fawkes, vid och avslutar volymen. Så jag var lite orolig. Dock tycker jag att de löser de väldigt bra. Berättelsen är sammanhängande genom hela boken så det var inga större problem. 

Tyvärr avslöjar de lite för min del, vilket jag dock visserligen visste sedan tidigare men ändå. För Batgirl fortsätter direkt efter Death of The Family medan Batman volymerna där tar ett litet hopp och kör Zero Year innan de i volym 6 kommer att komma tillbaka till tiden efter Death of The Family. Så har jag i alla fall uppfattat det, och Batgirl avslöjar då händelserna i Batman för att man har gjort på det här sättet. Tyvärr.

Jag gillar verkligen Batgirl-serien. Dock insåg jag tyvärr att det bara finns 5 volymer med Gail Simone som writer. Väldigt sorgligt hade gärna kunnat läsa vidare i den här serien och jag tror att Simone bidrar mycket till att skapa en stämning och karaktär som jag gillar att läsa om och följa. Så det är riktigt tråkigt att de lagt ned den efter volym 5. (Finns tydligen en ny fortsättning med ett annat team bakom dem!). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar