måndag 30 mars 2015

Sailor Moon Crystal s.1

Ni som läst den här bloggen ett tag, vet att jag är rätt så intresserad av Sailor Moon och tycker att det för det mesta är en bra manga och anime, för et som inte gjort det: Läs ett "grundinlägg" här och här hittar ni allt som är taggat med Sailor Moon!

Men så, äntligen, efter många månaders uppskjutande släpptes förra året släpptes första säsongen av denna reboot av Sailor Moon. Tanken med Sailor Moon Crystal var just att göra en ny anime som följde mangan bättre och inte hade alla dessa filler avsnitt som den gamla Sailor Moon animen har. Enligt imdb sträcker sig första säsongen i Sailor Moon Crystal fram till och med avsnitt 13, där efter fortsätter sedan säsong två som håller på att sändas just nu.

13 avsnitt är SÅ mycket bättre än ca 40. Det är möjligt att kolla på 13 avsnitt som en säsong. Och precis som man har kritiserat den gamla animen för så är handlingen nu mer kompakt. Jag tycker också att man fattar handlingen lite bättre och lättare i den här omgången.

Till skillnad mot den tidigare animen så upplever jag att Usagi faktiskt utvecklas i den här animen, precis som i mangan. I den gamla animen är hon ju nästan bara en "cry-baby" som bara förlitar sig på den andra. Men i den här får hon även utrymme att vara en "cry-baby" men även att hon utvecklas.

Jag gillar Sailor Moon Crystal, den fångar de som gör Sailor Moon så bra, från de tidigare säsongerna och mangan, och levererar det i ett nytt kompakt paket. Så jag är väldigt nöjd med Sailor Moon Crystal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar