måndag 2 mars 2015

Avatar: The Last Airbender - The Promise

The Avatar's adventures continue right where the TV series left off, in this beautiful, oversized hardcover of The Promise, from Airbender creators Michael Dante DiMartino and Bryan Konietzko! Aang and friends must join together once again as the four nations' tenuous peace is threatened in an impasse between Fire Lord Zuko and Earth King Kuei! As the world heads toward another devastating war, Aang's friendship with Zuko throws him into the middle of the conflict! Featuring annotations by Eisner Award-winning writer Gene Luen Yang (American Born Chinese) and artist Gurihiru (Thor and the Warriors Four), and a brand-new sketchbook, this is a story that Avatar fans need in an edition they will love! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Detta är alltså fortsättningen på den fantastiskt bra cartoonen Avatar: The Last Airbender. Har ni inte sett den, gör det! 

Väldigt roligt att läsa mer om Aang, Zuko, Katara, Sokka, Toph och alla de andra. Det är visserligen ett annat medium, men Avatar passar sig väldigt bra som comic book med. Det som är så speciellt med Avatar, är ju att det är skapat i ett amerikanskt medium (cartoon och nu då som comic book) men att det ändå har dessa asiatiska/kinesiska/japanska influenser, utan att det tappar sin americanization (skriver jag glatt när jag sitter här i min coca-cola t-shirt - jag är väl medveten om att jag är OTROLIGT americanized!). 

Just den här versionen som jag har läst, är någon slags "library binding" eller något. Så det är en samlingsvolym med de tre delarna av The Promise, men den innehåller kommentarer från skaparna/författaren/målarna angående det som händer i storyn. Det är kommentarer som "This is very Toph" till debatter i samhället som varit aktuella när de gjorde boken m.m. När man väl tog sig tid att faktiskt läsa kommentarerna så var det väldigt roligt. 

Den här boken påbörjar en, vad jag hoppas på, bra övergång till Legend of Korra. Så det ska bli väldigt roligt att läsa de näst kommande två böckerna (6 nummer) som finns med den här fortsättningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar