onsdag 21 januari 2015

Ronja Rövardotter - Astrid Lindgren

Den natten då Ronja föddes gick åskan över bergen, ja, det var en åsknatt så att allt oknytt som höll till i Mattisskogen förskrämt kröp undan i sina hålor och gömslen. Bara de grymma vildvittrorna gillade åskväder mer än alla andra väder och flög med tjut och skrik runt rövarborgen på Mattisberget. 

Ronjas barnaliv börjar storslaget. Så blir det också en kamp för fred och rättvisa, en kamp som hon utkämpar tillsammans med rövarsonen Birk. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på cdon, adlibris och bokus)

Läste förra året Pippi Långstrump och Mästerdetektiven Blomkvist, har nu fortsatt lite på Astrid Lindgren temat genom att läsa Ronja Rövardotter. Sedan lästes den även lite i förearbete till att se den nya animen som bygger på berättelsen. 

Tyckte helt klar att Ronja var bättre är både Pippi och Blomkvist. Det var länge sedan jag ens tänkte på berättelsen om Ronja men jag tyckte att det ändå var ganska spännande och roligt. Ska bli väldigt roligt att se animen. 

Jag läste ju boken och kursen, Från Fabler till Manga för något år sedan. Och om jag inte kommer ihåg helt fel så läste jag (hittar inte det i böckerna just nu, så kan vara något att inte lite fullt ut på!) angående Astrid Lindgrens berättelser, att man mer kunde likna de med anime och japansk kultur men än exempelvis Disney. Vilket, jag tycker, stämmer ganska väl. Jag tänker framför allt på alla varelser och fenomen som kan påträffas i Mattisskogen. Vittrorna och rumpnissarna; skogens väsen. Därav passande att det ska bli/är en anime! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar