lördag 11 januari 2014

Från Fabler Till Manga

Jag har under hösten läst en barn och ungdomslitteratur kurs som heter Från Fabler Till Manga. Vi har då läst massor av olika barn och ungdomsböcker och en hel del sekundärlittteratur om barn och ungdomsböcker!


Den här kursen var väldigt rolig för att den innehöll många olika böcker, vissa som man känner igen och andra som man aldrig annars skulle ha läst överhuvudtaget. Det har även lyfts fram massor av böcker som kan kommer ihåg när man ser eller hör dem igen från när man var liten. Mycket roligt. 


Två av de böcker som togs upp under kursen som jag läste när jag var liten (eller fick läst för mig - jag kollade på bilderna!).

Några av er kanske kommer ihåg att jag berättade att jag även läste en Harry Potter-kurs i somras. Det gjorde även den här kursen lättare eftersom det lyftes fram mycket samma saker. Just i och med vad barnlitteratur är för något och olika analysverktyg. 

Här kommer alltså en sammanfattning med korta kommentarer om varje bok eller länkar till de böcker som fått längre recensioner!

Sekundärlitteratur: 

Boglind och Nordenstam - Från Fabler Till Manga (Bokus, adlibris och cdon)
Allt från fabler till manga och fanfiction tas upp i den här boken. Det är mycket historia och genreförklaringar och analyser av kända författare och böcker. Det som den inte har är förklaringar av olika typer av analysverktyg och fakta om hur man kan se på böcker utifrån genus och liknande. Men ändå en bra bok om barnlitteratur. 

Kåreland - Barnboken i samhället (bokus, adlibris och cdon)
Den här boken lyfter fram det som titeln säger: barnboken i samhället. Ger också lite genrebeskrivningar, barnboksdebatter, historia, mångkulturalitet m.m. Intressant men tycker att Från Fabler till Manga tar upp mycket av detta med och ger en bredare och djupare bild av barn och ungdomsböcker. 

Primärlitteratur (utifrån teman!): 
Vad är en barnbok?:
Lennart Hellsing - Sjörövarbok (bokus, adlibris och cdon
Jag har faktiskt inte läst så mycket av Hellsing när jag vuxit upp men han är ju tydligen väldigt viktig inom svensk barnlitteratur. Dock skriver han inte helt okontroversiella barnböcker - om det nu är barnböcker? I den här boken är det MASSOR av pirater som dödar, träffar halvnakna strippor på barer och är enormt könsstereotypa. Dock är det samtidigt fantastiskt bra hur han arbetar med det svenska språket i sina rim. Det är otroligt lekfullt. 

Historiskt perspektiv: 
Roald Dahl - Cinderella (bokus, adlibris och cdon
Dahl följer inte direkt trenden i hans version av Askungen. Den här versionen är helt klart mer blodig, våldsam, verklig än framför allt Disney's version. Askungen är inte en beroende liten tjej som inte kan någonting och inte har en egen åsikt så som hon framställs som i andra versioner. 


Berömda klassiker. Pojk- och flickböcker: 
L.M. Montgomery - Anne på Grönkulla (bokus, adlibris och cdon
Seg och lång är det första jag kommer att tänka på. Oändligt med tankar och betraktelser men inte så mycket händelser eller progression. 

Bilderböcker från förr till idag: 
Elsa Beskow - Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin (bokus, adlibris och cdon
Det var länge sedan man läste sådan här böcker. Den är fin och trevlig men ganska konstig utifrån dagens standard. Kolla bara in den här bilden och lägg märke till de olika stolarna och vem som sitter på dem(patriarkat samhälle?!): 

Farbror Blå sitter i en väldigt fin stol medan barnen, kvinnorna och hunden sitter på pallar. 
Pija Lindenbaum - Gittan och älgbrosorna (bokus, adlibris och cdon
Här är en nutida bilderbok som faktiskt är väldigt genomtänkt. Dock lockades jag inte särskilt mycket av storyn och karaktären. Dock är den lite små rolig och barn kan säkert uppskatta berättelsen. 

Den moderna barnboken och folkhemmet: 
Astrid Lindgren - Mästerdetektiven Blomkvist (bokus, adlibris och cdon
Jag tyckte mer om den här än Pippi. Har inte läst boken tidigare och har inte varit särskilt bekant med berättelsen heller. Lättsam, spännande och en rolig detektiv berättelse. Finurlig. 

Bildberättande och grafisk roman: 
Gunilla Bergstöm - God Natt, Alfons Åberg (bokus, adlibris och cdon
Lite kul bok. Alfons ska gå och lägga sig men kan inte somna. Då påbörjar en utdragen kväll som slutar med att hans pappa somnar på vardagsrumsgolvet. 
Gro Dahle/Svein Nyhus - Snäll (bokus, adlibris och cdon
Man tänker ju att det här ska vara en trevlig liten bok av namnet på den… men nej. Det här är faktiskt en ganska hemskt och otrevlig bok om en liten flicka som negligeras totalt och försvinner in i väggen. De har verkligen utnyttjat bilderboksformatet, då texten relativt ”glad” men tillsammans med bilderna i boken kan texten tolkas helt annorlunda. Spännande. 

Fantasy: 


Vampyrer och Monster
Mårten Melin - Förvandlad (bokus, adlibris och cdon
Förvånansvärt bra. Jag gillade verkligen den här. Framför allt hela grejen med en monsterskola och mytologin kring dessa monstren. Dessa monstren var inte bara de klassiska vampyrer och varulvar och häxor utan även andra varelser som man inte stött på så ofta i denna typen av böcker - ex. Troll. Mycket bra. Dock kanske lite kontroversiellt i vissa fall. Då vissa karaktärer måste göra vissa grejer för att förvandlas. Nakna grejer tillsammans med andra i en 9-12 års bok - graden av okejhet är diskuterbar!  
Stephenie Meyer - Twilight (bokus, adlibris och cdon
  Här kommer den. Den avgörande domen. Boken är inte jättebra men ändå helt okej. Bella i böckerna är inte som Bella i filmerna. Hon är smart, rolig, självständig och stark. Självklart kommer hon verka svag om man jämför henne med Edward och de andra - de är ju vampyrer. Så den får ändå okej i betyg!

Mångkultur
Gunna Grähs - Mehmet och lilla Luna (bokus, adlibris och cdon
Trevlig liten berättelse. Det är en ganska kort sekvens som typ visas ur olika vinklar med ett antal olika berättelser pågående på olika ställen. 
(inkl. Ett öga rött och (o)planerat bröllop)

Realism
Peter Pohl - Janne, min vän
Problemet med att ha läst böcker som Från Fabler Till Manga är att de avslöjar handlingen i viktiga böcker. Janne, min vän är en typisk bok som lyfts fram i sekundärlitteratur både på grund av att den är berättad på ett speciellt sätt och för att den har en speciellt handling. Dock tycker jag den är ganska svår. 

Filmatiseringar och FanFiction:
Harry Potter och Fången från Azkaban (bok och film) - inlägg kommer!


Serier, Superhjältar och Manga:
X-Men: First Class (cdon)
Jag gillar X-Men. Det är en bra superhjälte story med spännande krafter och tankar om dessa krafter. Det är roligt och spännande att jämföra gamla Professor X och Magneto med de unga Professor X och Magneto. För vem är god och vem är ond? Unga Magneto står för att de ska vara stolta över de de är och att de inte ska gömma sig för resten av världen. Professor X anser ju att de ska vara nöja med sig själva men att de ska gömma sig från resten av världen. Gamla Magneto vill ju dock bara döda massa människor medan X försöker skydda, hjälpa och utbilda folk. Så vem är ond och vem är god? 
Naoko Takeuchi - Sailor Moon vol.1 (bokus)
Nostalgi och längre inlägg är på väg är väl det jag kan säga. Sailor Moon är jättebra. Det är spännande, roligt, underhållande och hoppfullt. Mangan har fördelen att det inte är en massa filler avsnitt där det bara händer samma saker helt tiden utan någon som helst progression som det är i animen. 

Humor, tabu och debatt: 
Ole Lund Kirkegaard - Gummi-Tarzan (bokus, adlibris och cdon)
En bok som jag alltid känt till men aldrig läst. Även den här är lite kontroversiell. Det är verkligen spännande hur olika en bok kan tolkas och betyda av dess läsare. Yngre barn kanske tycker att den här är riktigt rolig men jag tycker inte det. Överhuvudtaget. Jag läser bara en berättelse om en kille som mobbas och tvingas vara någon han inte är för att accepteras med världens dummaste ignoranta föräldrar. 
Roald Dahl - Kalle och Chokladfabriken (bokus, adlibris och cdon
Många av er har kanske läst den här boken eller åtminstone sett filmen som gjorts av boken med Johnny Depp. Dahl har varit okänd för mig fram tills för något år sedan då jag kom i kontakt med hans sagokollektion med Askungen. Så jag visste inte att han skrivit och påverkat så mycket som han har gjort. I likhet med Hellsing arbetar han mycket med språket då han har tittat på massor med fantastiska godisar m.m. Det är dessutom ganska lätta böcker att läsa men dock inte innehålls/menings/djup-lösa. 

Poesi, rim och ramsa: 
Tove Jansson - Hur gick det sen? (bokus, adlibris och cdon)
Min relation till muminfigurer är typ att de är de finaste muggarna som finns. And that’s it. Och jag tyckte inte det här var jättebra. Det som var bra med den här boken var sättet den är gjord på. De olika pageturners som gör att man vill läsa vidare och att bokens sidor är klippta så man ser igenom till nästa sida, som var dess bästa drag. Det var det som fångade mitt intresse. Storyn i sig kändes meningslös och random. 

Modern ungdomsroman: 
Hungerspelen och Torsdagsbarn

Här är även fyra böcker som jag valde att inte läsa på grund av tidsbrist: Ett öga rött, (o)planerat bröllop, Torsdagsbarn och Hungerspelen(som jag självklart har läst tidigare men dock inte har något inlägg till eftersom det lästes före min bloggtid!).  

Där har vi det - en litteraturkurs. Precis som böcker är till för att kunna processa verkligheten är litteraturkurser som den här bra för att lära sig mer om verkligheten med. Litteraturen, även barn och ungdomslitteratur, reflekterar ofta samhället som de växt fram ur. Läser man dessa böcker får man ju även en uppfattning om tiden då de är skrivna. Exempelvis så är vi på vissa sätt exakt som medborgarna i the Capital i Hunger Games. Då vi värdesätter ungdomen och gillar att kolla på i och med alla reality-tv shows som finns och liknande - det är inte så stor skillnad, eller?! 

På en mer bildningsaspekt har jag nästan fått all min förståelse om genus från Harry Potter-kursen och den här kursen. Det är ju bra att jag har någon kunskap om det men det är intressant att det kommer därifrån. Och det gäller inte bara gentemot böcker.  

Rolig och lärorik är två ord som beskriver den här kursen väl. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar