torsdag 28 augusti 2014

The Sandman vol.10: The Wake - Neil Gaiman


When a Dream ends, there is only one thing left to do...

THE WAKE

In which the repercussions of the Death of Lord Morpheus are felt, and, in an epilogue, William Shakespeare learns the price of getting what you want.

This is the tenth and final volume of Neil Gaiman's Sandman, described by author Mikal Gilmore in his introduction as "nothing less than a popular culture masterpiece, and a work that is braver, smarter and more meaningful than just about anything "high culture" has produced during the same period." (beskrivning lånad  från goodreads, finns även på bokus)


Då var man äntligen klar. Skönt men samtidigt lite sorgligt.

The Sandman är svår, konstig, lång, för det mesta totalt obegriplig men ofta väldigt bra. För att verkligen fatta, om man någonsin kan fatta, så behöver man antagligen läsa böckerna ett par gånger, vilket tyvärr inte kommer att hända för min del på ett bra tag, men det är nog att rekommendera. För det finns så många aspekter att lägga märke till och fundera kring och se kopplingar emellan. Så...någon gång igen.

Jag har en fråga, eller en huvudfråga som man kan bryta ned i flera mindre frågor, som lyder:

Vet du vem The Sandman är?
(utan att ha läst den här boken!) Vet du vem Morpheus är? Vet du vem Dream är?

För när jag började läsa dessa böcker visste jag inte det alls och jag visste inte att det fanns allmänkunskap där folk kunde sånt här. Varför har jag inte lärt mig detta?! Underlättar antagligen läsningen. Men det säger någonting om hur olika läsningarna av The Sandman, och alla andra böcker med egentligen, kan bli beroende på vilken kunskap man tar med sig.

För att avsluta det här, så hittade jag en bild från det sista numret i The Wake som är väldigt talande för hela serien tycker jag. Dream är med i nästan alla nummer i serien och på ett övergripande plan så handlar det om honom, tycker jag, men de flest enskilda numren/volymerna handlar om annat/andra men där Dream dyker upp. Men här är han, tillsammans med Shakespeare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar