söndag 20 april 2014

Sailor Moon vol.1-5 - Naoko Takeuchi


Usagi Tsukino is a normal girl until she meets up with Luna, a talking cat, who tells her that she is Sailor Moon. As Sailor Moon, Usagi must fight evils and enforce justice, in the name of the Moon and the mysterious Moon Princess. She meets other girls destined to be Sailor Senshi (Sailor Scouts), and together, they fight the forces of evil! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

En av de områden jag har varit lite besatt av på sistone har varit Sailor Moon. Ni som följer bloggen vet att jag i julas såg klart på animen(alla 200 avsnitt!). Läs mer om det här! Men jag även påbörjat att läsa dessa (relativt) nyutgivna manga av serien. 

Det jag gjorde som inte var så smart var att jag läste dessa fem första manga samtidigt som jag kollade klart på animen. Vilket inte var ett genidrag. För att jag kan inte hålla dessa isär. Så jag vet inte riktigt vad som har hänt i mangan och vad som har hänt i animen. Bra jobbat Lovisa! 

Mitt intryck och åsikt om mangan är dock att den är bra. För att den har med de centrala delarna som jag kopplar till Sailor Moon - till exempel så är det med "förvanlingsscener" och liknande. Även spännande och rolig som den ska vara. Fördelen med mangan gentemot animen är att den är så mycket mer koncentrerad i handlingen. Det är inte 30 fillers avsnitt som i animen utan det finns bara 12 volymer och det går hela tiden framåt. 

Bra och rolig läsning. Ska ta tag i resterande delar inom en snar framtid! För er som inte har ett nostalgiskt intresse av Sailor Moon och inte är så intresserade av den lite föråldrade animen så kan detta vara ett bra alternativ! Läste även just att den nya Sailor Moon animen ska komma till sommaren - hoppas att det stämmer den här gången och att det inte blir några mer fördröjningar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar