fredag 1 mars 2013

Inglourious Basterds

Under det första året av den tyska ockupationen av Frankrike bevittnar Shosanna Dreyfus avrättningen av hennes familj ledda av naziöversten Hans Landa. Shosanna undkommer nätt och jämt med livet i behåll och flyr till Paris där hon skapar sig en ny identitet som biografägare. På en annan plats i Europa, samlar löjtnant Aldo Raine en grupp judisk-amerikanska soldater för att utföra en rad snabba och skoningslösa hämndaktioner. Raines grupp som senare blir kända som "The Basterds" av sina fiender, slår sig samman med den tyska skådespelaren och infiltratören Bridget von Hammersmark i ett försök att störta Tredje rikets ledare. Allas öden sammanstrålar under en biopremiär där Shosanna har förberett att iscensätta sin alldeles egna hämnd... (beskrivning lånad från  cdon.com)

Det här är nog en av de bättre filmerna jag sett. Jag tror inte att jag någonsin sett något liknande. Så grym. 

Jag tycker att andra världskriget är väldigt spännande och fascinerande, som ni kanske vet sedan tidigare(exempelvis berättar jag om det här: Band of Brothers), så bara den delen av filmen tycker jag är lockande. Men här tar man ju ett steg bort från landstigningen i Normandie, där många filmer vanligtvis utspelar sig. Det gör det ännu mer spännande. Jag vet inte om någonting i filmen baserar sig på verkliga händelser. Men när jag ser den här filmen så tänker jag. Varför inte? Varför skulle inte det här kunna ha hänt på riktigt? Kanske inte exakt just så här men som sagt vem vet?

Det är en otroligt välgjord film. Miljöer, story, skådespelare. Allt. Alla skådespelarna gör ju det här jättebra men Christoph Waltz. Herregud. Hans karaktär är så himla äcklig och han gör den/det fantastiskt bra. Han lyckas vara äcklig när han äter efterrätt. Det är duktigt!

Filmen har också en av de bästa öppningsscenerna. Sjukt bra.

2 kommentarer:

  1. Håller såååå med dig. Min favvoscen är när Shoshanna sminkar sig inför att nazzarna ska komma till hennes biograf. Och så spelas David Bowies "cat people"....OMFG säger jag bara. BÄSTA!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Jag såg det klippet när du la upp det, det är ju sjukt bra, otroligt stämning. Det finns liksom inget mer att säga egentligen för det är fantastiskt bra.

      Radera