fredag 8 maj 2015

Gotham s.1

The origin story behind Commissioner James Gordon's rise to prominence in Gotham City in the years before Batman's arrival. (beskrivning lånad från cdon)

Jag tycker att det har varit en bra första säsong. Jag som är och har varit väldigt inne på Batman den här våren och Gotham har varit ett väldigt bra komplement till allt annat som jag har sett och läst genom åren. För man känner ju igen väldigt mycket av det som händer och karaktärer men man har liksom inte sett dem i den här tappningen. Detta ger ju en background-story till många karaktärer och man får se hur de började. Jag gillade verkligen det för att de ger ett djup till de karaktärer man kände till sedan innan. 

Det är framför allt det som jag nämt ovan som jag gillar med Gotham. De har även varit en hel del bra avsnitt. I början tyckte jag att de lyckades väldigt bra med miljöerna och det är oftast snygga miljöer dock tycker jag att de kanske tappar lite på stämningen - det är liksom inte tillräckligt dystert. Det är mörka miljöer och så men man blir liksom, oftast inte, mörkrädd. Så det hade kunnat vara mer  dysterhet (okej, med lite eftertänksamhet så är det ganska mörkt och dystert genom serien faktiskt!). 

Så en bra och viktig första säsong som verkligen tillför något till Batman-världen, i alla fall min uppfattning av Batman-världen. Mörkt, dystert och spännande. Ser fram emot nästa säsong.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar