måndag 11 maj 2015

Across the Barricades - Joan Lingard

Kevin and Sadie just want to be together, but it's not that simple. Things are bad in Belfast. Soldiers walk the streets and the city is divided. No Catholic boy and Protestant girl can go out together - not without dangerous consequences . . 
(beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Detta är bok nummer två i serien egentligen men det funkar att läsa den som en standalone med - tycker jag i alla fall. Jag har inte läst den första men förstod ändå det jag skulle(tror jag). 

Det var en av mina klasser på min praktik som läste den här i sin engelska så jag passade på att läsa den med. Jag fastnade för situationen i den här boken. Då den handlar om konflikten på Nordirland. Nu är jag inte enormt insatt i hela den grejen men jag tycker ändå att Lingard får fram problemsituationen ganska bra i den här relativt korta boken. Utan att man gör det till en wikipedia-sida eller liknande med massa ren fakta. Men man får en relativt bra uppfattning om situationen. 

Jag gillade verkligen hur Lingard använde ordet "trouble" genomgående i boken. Situationen på Nordirland kallas "The Troubles" men det används jätteofta genom boken för att beskriva saker och ting. Trouble this and Trouble that liksom. Det var en bra detalj med boken. 

Sedan kan jag väl inte säga att jag fastnade för karaktärerna eller något sådant utan mitt intresse för den här boken ligger i stort sett bara i att handlar om the Troubles. 

Sedan kom jag även att tänka på den följande filmen när jag läste den här boken. Det är en slags short story som bygger på U2s låtar Every Breaking Wave och The Troubles och som utspelar sig i Belfast med en tjej och en kille från vardera "sida". På sätt och vis bekräftar den ju som en oberoende källa vissa saker som vi kanske faktiskt kan lita på att de har skett i verkligheten. Så det är ett bra tillägg till att läsa boken!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar