lördag 11 februari 2017

Star Trek: Beyond

USS Enterprise attackeras av Krall, en skoningslös fiende till Federationen. Kapten Kirk och besättningen störtar och blir strandsatta på en okänd planet. Endast en rebellkrigare kan hjälpa dem förhindra att Kralls armé utlöser ett fullskaligt galaktiskt krig. (beskrivning lånad från cdon). 

Känns inte riktigt lika episk som den första filmen i serien men ändå helt okej.

Jag kollade på de två tidigare filmerna innan jag såg den här, och efter det funderade jag över hela "uppdraget" - att de ska ge sig ut i världen och upptäcka: 

”Space: the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its five-year mission: to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no man has gone before.”

Jag funderade över varför detta är ett spännande uppdrag. Om man tänker på det så är det bara väldigt  kolonialistisk/emperialistiskt. Visst, man kan göra detta uppdrag bara för att lära sig mer om världen typ. Men vill dem inte typ lägga in allt/alla under Federationen liksom?! Dem är ju överallt, och det är väl bara säkert att befinna sig på federations-kontrollerade områden? Jag undrar ju lite vad de hoppas få ut av det här. I filmen visar de hur delar av besättningen är tveksamma till "uppdraget" och Kirk ser typ inte poängen med det längre (till en början). Sedan händer det grejer och filmen slutar med att de vill åka iväg på nya äventyr. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar