torsdag 16 februari 2017

Batgirl vol.2: Family Business - Cameron Stewart

Like daughter, like father.

Over the past few months, Barbara Gordon has made some big changes to her Batgirl alter ego. She has a new look, new support team and new home base in Burnside, Gotham's trendiest neighborhood. But just when she's hitting her stride, her fahter drops a bombshell--Babs isn't the only masked crime-fighter in the family anymore. Jim Gordon is the new Batman. 

After the original Batman fell fighting the Joker, the former police commissioner was given a high-tech super-suit and asked to take up the mantle. With a team of GCPD officers watching his every move, Jim Gordon's new law-and-order Batman has zero tolerance for vigilantism. He's been ordered to arrest any unsanctioned superhero in Gotham--and Batgirl is next!  (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, och adlibris)



Jag är lite kluven kring den här volymen. Dels finns det jättebra saker i den men samtidigt finns det saker som jag inte alls tycker om. 

Vi börjar med det jag inte tycker om. 1) Jag tycker att de borde planera volymerna bättre. Jag ser hellre att det är en sammanhängande storyline i en hel volym. Istället för att man har flera mindre grejer pågång i samma volym. Det händer väldigt mycket i den här volymen. 2) Jag köper stilen. Det funkar, om jag måste läsa Batgirl med den här stilen så kan jag göra det. Men jag är inte helt såld på den. Tyvärr. 

Bra grejer: DC comics och även Marvel är ju mästare på att skapa berättelser som utspelar sig i 10 olika comics och sedan sammanstrålar och får sitt utspel i typ ett event på något sätt. Det är ju det de verkar leva på, men det är oftast högst kaosartat. 

Det de lyckas med i den här volymen är att verkligen få till en bra kontext - att den verkligen utspelar sig i Gotham där vi har 20 andra Bat-superheroes och massor av andra karaktärer som verkar/existerar. Jag vet inte om andra comics sammankör med händelserna i den här men det kändes väldigt naturligt att Grayson var med, och Batwoman, och ett litet besök på Gotham Academy. Det var inte värsta Death of the Family-grej, utan mer normalt. För det känns normalt att Batgirl skulle träffa på dessa karaktärer när de bor i samma stad och de känner varandra! Det tyckte jag var väldigt bra. 

Dessutom tror jag att det är det som det senaste eventet (Rebirth) inom DC comics handlar om - nämligen att återskapa många av relationerna som finns mellan olika karaktärer! När man har lite koll på saker, så blir det faktiskt ganska roligt att läsa. Men det är förståeligt om man är ny som läsare kanske inte följer med på samma sätt. 

Batman kommer på ett litet besök med. Vore ju kul om de kunde få mer av ett samarbete. (Spoiler: speciellt nu när Gordon är Batman. Men är inte Gordon fortfarande pissed-off på Batgirl för att hon typ puttade ned hennes bror i vattnet på Gail Simone’s serie? Eller vi räknar kanske inte med det?!)


Spännande slut som leder oss vidare till nästa volym.  Hoppas det kan bli riktigt bra!

2 kommentarer:

  1. Var också förvirrad över det du skrev som spoiler...

    Och Kul men förvirrande med allt man "borde" veta pga andra karaktärerns album....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den stora nackdelen med att de bygger världen/serierna på det här sättet. Det kan lätt bli förvirrat. Men ibland lyckad dem och då blir det ganska bra!

      Radera