fredag 13 juni 2014

The Thin Red Line

En imponerande uppsättning stora skådespelare skildrar på ett realistiskt sätt militären och dess moraliska kaos under andra världskriget. Stjärnor som Sean Penn, Elias Koteas, Nick Nolte, John Travolta, Woody Harrelson, George Clooney och John Cusack medverkar i denna Oscars-nominerade film.


Ett närmast vansinnigt uppdrag att kontrollera en bit land på en ö i Stilla Havet leder till att mängder av soldater offras, en officer ordervägrar och det blir upprinnelsen till ett psykologiskt drama mitt under brinnande krig. (beskrivning lånad från cdon)

Det här är en otroligt udda film. Det är inte en särskilt bra film. Den är inte underhållande. Den är inte spännande. Den är inte fantastisk. Utan det är snarare en total mind-fuck. Seriöst. Den här filmen är störd. Det var ett lidande att se den. Men jag är förundrad och den är mycket bättre nu i efterhand då jag kan tänka kring och om den. 

Andra världskriget är ett av mina intresseområden. Läs mer om det här! Tycker att det är väldigt spännande och fascinerande. Därav har jag sett ganska många filmer/tv-serier som handlar om just detta och jag slås av hur olika dessa filmer har varit. Vilket är väldigt bra då en film omöjligt kan visa/beskriva/skildra vad som hände under andra världskriget. Den här filmen bidrar verkligen till att bredda synen som ges av andra världskriget. 

Det är ganska svårt att beskriva den här filmen. Men det händer egentligen inte så mycket. De gör inte så mycket. När det väl händer någonting är det typ alltid självmords-uppdrag i stort sett som de skickas ut på. Och officeren vet typ ingenting och samtidigt ska de ta beslut och grejer. Och det är helt hopplöst. Uppgivet. Totalt weird and not in a good way!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar