måndag 24 februari 2014

Bitten - Kelley Armstrong

Elena Michaels is a werewolf. She tries to be human, but the man whose bite changed her existence forever, and his legacy, continue to haunt her. Thrown into a desperate war for survival that tests her allegiance to a secret clan of werewolves, Elena must reconsider who and what she is. (Beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Jag blev väldigt besatt av det första avsnittet av Bitten som började på HBO för några veckor sedan och även inspirerad att läsa boken som tv-serien bygger på. Så det gjorde jag. 

Boken är helt okej. Vissa delar är sega och upprepande men det går ändå ganska snabbt att läsa förbi de delarna.

Boken är ganska lång och innehåller ganska mycket. Till viss del är det mycket bättre än tv-serien; för att den fördjupar sig mer i den här världen och historien kring werewolves. Boken innehåller även mer om karaktärernas personliga historier och liknande. 

Det som hänt med tv-serien efter ett par avsnitt var att den blev aningen för löjlig och man spelade inte fullt ut på det som HBO är kända för att göra; nakenhet, sex, blodigt våld m.m. För det finns i boken och på något sätt gör dessa aspekter boken bra. För att om man är en werewolf och håller på och shiftar så kommer man inte att ha tillgång till kläder hela tiden - thus: nakenhet. Men i tv-serien känns det bara så kontrollerat. Så pluspoäng till boken för att den inte är cencurerad. 

Både tv-serien och boken är medelmåttiga. Absolut något man kan se/läsa och jag kan absolut tänka mig att läsa mer i serien men det är inte min första prioritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar