onsdag 22 januari 2014

The Shining

Stanley Kubrick utgår från ett manus som han medbearbetat från Stephen Kings roman och tillför scenbilder, kameraarbete och chock efter chock för att skapa något verkligt makabert. Jack Nicholson spelar Jack Torrance som besöker Overlook Hotel med sin fru (Shelley Duvall) och son (Danny Lloyd). Har Torrance aldrig varit där förut? Svaret kan hittas i en tidsförvrängning av galenskap och mord. (beskrivning lånad från cdon)

Jag upplever inte att den här var så äckligt som jag trodde att den skulle vara. Ja, den är äcklig men inte så att man inte klarar av att kolla på den. 

Dock är det ju fortfarande en äcklig stämning i filmen. Stanley Kubrick är ju känd för att göra de konstigaste filmerna och även den här är ju totalt weird. Jag vet inte riktigt vad som är Kubrick och vad som är King men det är bara konstigt.

Stämningen är ju jättebra. Sättet den är filmad på, settings, musik och allt är ju sjukt bra.

Spännande med en film där allt inte är helt uppenbart och man inte löser gåtan direkt. Trevligt med en not obvious movie!

Läs om andra Stanley Kubrick filmer här: A Clockwork Orange, Eyes Wide Shut, Full Metal Jacket, Dr. Strangelove!

2 kommentarer:

  1. Åh jag älskar "The Shining". Jag håller med om att det inte är den mest äckliga eller läskigaste skräckfilmen som finns, men den har ändå något speciellt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ju verkligen speciell! Men jag tänker att äckligheten påverkas av vad man tycker är äckligt - obvious kanske! Men jag har större skräck för dockor och liknande grejer - typ i Saw den här masken/dockan.

      Radera