lördag 4 januari 2014

Årets bästa böcker 2013!


5. Divergent #3: Allegiant - Veronica Roth/GG #6: United We Spy - Ally Carter/TID #3: Clockwork Princess - Cassandra Clare

På femte plats kommer alla dessa böcker. De förtjänar alla att vara med på listan och jag hade svårt att avgöra vilken som var bättre än någon annan. Därav hamnar de alla på delad 5:e plats. Tre bra och spännande avslutningar av respektive serier. Chockerande, minnesvärda och underhållande.

4. The Hobbit - J.R.R. Tolkien

Den här listan bygger som sagt på böcker som jag har läst under året - de måste alltså inte ha släpps under året. Därför är Hobbiten med på den här lista. För det är en av de bättre böckerna som jag läst under året. Detta är verkligen en bok, en skapelse.

3. Paper Towns - John Green

John Green är en av mina favorit författare/personer som lever. Som författare lyfter han fram många viktiga/bra ämnen i sina böcker och han gör det på ett bra och underhållande sätt. Hans böcker är sorgliga och jobbiga men samtidigt skitroliga. Det är en smart, rolig och betydande berättelse.

2. Bloodlines #3: The Indigo Spell - Richelle Mead

Richelle Mead är nog min favorit författare. Hon skriver de bästa böckerna, den här inkluderad. Man blir aldrig besviken och man vet aldrig riktigt vad som kommer att hända. Så här i efterhand(efter att jag har läst nästa bok med!) händer det ganska mycket viktiga grejer men framför allt påbyggnad inför framtida böcker.

1. Bloodlines #4: The Fiery Heart - Richelle Mead

Årets bästa bok är, inte förvånande, The Fiery Heart. Det är bara jättebra; blodslinjer, Sydney, Adrian, Sydrian, Hopper, magi, vampyrer. Bäst. Slutet är värst. Jag måste få veta vad som kommer att hända. Nu. Idag. Denna minut. Mead har skapat en jättespännande berättelse, riktigt bra karaktärer som verkligen får utrymme i den här boken  att utvecklas och att komma med fantastiska kommentarer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar