lördag 25 maj 2013

Happy! - Morrison/Robertson

 Meet Nick Sax, a corrupt, intoxicated ex-cop turned hit-man, adrift in a stinking twilight world of casual murder, soulless sex, eczema, and betrayal. With a hit gone wrong, a bullet in his side, the cops and the mob on his tail, and a monstrous child killer in a Santa suit on the loose, Nick and his world will be changed forever this Christmas. 

By a tiny blue horse called Happy!



(beskrivning lånad från Goodreads.com, finns även på bokus.comadlibris och cdon.com)

Det här är så genialiskt att jag inte riktigt vet vad. Kontrasterna som blir när man har en figur som Happy(a tiny blue horse), Nick Sax(se cover!) och The Mob som är ute efter honom är helt fantastisk. Underbart.

Grant Morrison är, vad jag uppfattar det som, ett av de större namnen inom comic book idag. Dock har jag inte tidigare läst någonting av honom. Men han har skrivit några Batman böcker som tydligen ska vara väldigt bra. Den här boken var för övrigt ett väldigt impulsinköp i Washington. Såg det i hyllan, bläddrade lite i det, ställde tillbaka den. Lite senare gick jag till kassan och skulle betala, men vad låg där om inte Happy! så den åkte också med. Ett köp som jag absolut inte ångrar(inte för att jag ångrar några av de andra köpen heller!). 

Jag sitter här och försöker klura ut vad Happy är en symbol/metafor/budskap för but I've got nothing! Handlar boken om någonting annat överhuvudtaget? Jag både vill och känner att den borde det men jag vet inte vad???

Dock måste jag säga att Happy är ju bland det bästa konstiga jag varit med om. Bara kolla in de här bilderna...











2 kommentarer:

  1. Den där filuren verkar onekligen cool!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filur och cool är två väldigt passande ord! Lite som Donkey i Shrek fast smartare! Dessutom väldigt överraskande i en bok med detta som beskrivning: Meet Nick Sax, a corrupt, intoxicated ex-cop turned hit-man, adrift in a stinking twilight world of casual murder, soulless sex, eczema, and betrayal

      Radera