onsdag 16 januari 2013

Vittne till mord - Nora Roberts

Elizabeth är snart sjutton år och dotter till en mycket framgångsrik men också kontrollerande mor. En natt smiter hon iväg med en kompis till en nattklubb och låter en främmande mans förföriska ryska accent lura henne till ett lyxigt hus på Lake Shore Drive i Chicago. Det som sedan händer förändrar hennes liv för alltid. (beskrivning lånad från bokus.com, finns även på cdon.com och adlibris.com)

Nora Roberts skriver enformig men jättebra böcker. Alla hennes "spänningsromaner" är typ likadana men ändå olika. En kvinnlig huvudkaraktär, som varit med om något hemskt/jobbigt i sitt liv och försöker gå vidare med sitt liv. Allmänt en stark karaktär liksom och som arbetar med något ganska speciellt yrke. Hon träffar, på ett eller annat sätt en kille, they fall in love, och tillsammans hanterar de det som tjejen tidigare varit med om och sedan kan de gå vidare med sina liv. 

Jag lovar, tekniskt sett, har man läst en bok har man läst alla!


Dock är det ofta skillnader på böckerna.  Dessa karaktärer lever ju olika liv, de har olika(och oftast väldigt spännande och fascinerande) yrken, miljöer och relationer i sina liv. Så även fast man typish vet vad som kommer att hända, så fastnar man ändå för storyn. 

Något jag dock vill klaga på är felstavningar i boken. De stavade fel på namnen flertalet gånger. Väldigt dåligt. Speciellt när det kommer från Albert Bonniers Förlag tycker jag. Det ser jag som ett ganska seriöst förlag och då borde man vara noggrann med översättningarna och skrivandet. 

Det vara också lite generella språksvårigheter i boken. Dock tänker jag mig att tänket är att det skriftliga språket ska likna det sättet man talar på i området där boken utspelar sig. Typish. Och jag hoppas att det är så, för annars har de gjort en svårfattad översättning.

Just de här spänningsromanerna av Nora Roberts tycker jag är riktigt bra. Både spännande och underhållande. Mycket bra. 

Kan också rekommendera Förföljd av det förflutna, Jagad av lögnen och Dödligt villospår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar