onsdag 12 oktober 2011

Fire - Kristin Cashore

"It is not a peaceful time in the Dells. The young King Nash clings to his throne while rebel lords in the north and south builds armies to unseat him. The mountains and forests are filled with spies and thieves and lawless men. This is where fire lives. With a wild, irresistible appearance and hair the color of flame, Fire is the last remaining human monster. Equally hates and adored, she has the unique ability to control mind, but she guards her power, unwilling to steal the secrets of innocent people. Especially when she has so many of her own. Then Prince Brigan comes to bring her to Kings City. The royal family needs her help to uncover the plot against the king. Far away from home, Fire begins to realize there's more to her power than she ever dreamed. Her power could save the kingdom. If only she weren't afraid of becoming the monster her father was."

*Pust* jag vet inte vad jag ska säga... Fire är bara otroligt bra! Wow.

Sorglig, spännande, trevlig, fin och en massa annat. Den är verkligen egen(på ett väldigt bra sätt!). Så fort jag kommit in i boken var jag fast, man vill bara läsa. Den blir aldrig tråkig, vissa bitar får mycket(lite mer) plats i boken men det gillar jag. Jag tycker att den är trevlig men det händer fortfarande en hel del saker åt det hemska hållet. Det är verkligen inte en glad och sprallig Meg Cabot bok.

Något jag tycker är väldigt fascinerande med boken är det att miljön den utspelar sig i är medeltida; hästar, borgar, svärd. Men ändå när man läser boken känns det inte som om det utspelar sig under medeltiden. Och det utspelar sig inte under medeltiden, utan i The Dells, och tidsperspektivet vet vi inte om och det spelar inte heller någon roll!

Det händer massa saker i boken som man aldrig haft en tanke på att det skulle kunna vara en möjlighet. Och man bara älskar det. Idag längtade jag efter att kunna komma hem och få läsa klart boken, enligt mig är det bland det bästa man kan säga om en bok!

Läs, läs, läs!



PS. Den innehåller en del romantik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar