måndag 20 januari 2014

Pongo och de 101 dalmatinerna

De är busiga, charmiga och bäst av allt - det finns 101 stycken av dem! Följ med Disneys dalmatiner på ett fantastiskt äventyr för hela familjen, fyllt av spänning, skratt och massor av prickar!
Hemma hos Roger och Anita är lyckan total - deras dalmatiner Pongo och Perdita har fått en kull med hela 15 gulliga små valpar. Men plötsligt en dag är alla valpar bortrövade! Inte nog med det, varenda dalmatinervalp i hela London är spårlöst försvunna. Vem kan ha tagit dem – och varför? Stora Hundlarmet går och hundar av alla sorter hjälps åt att leta. Spåret leder inte helt oväntat till den lömska och opålitliga Cruella de Vil, som alltid drömt om att få göra en prickig päls… (beskrivning lånad från cdon)

Detta är helt klart en av mina favoriter av Disney-filmerna. den är så himla fin, bra, sorglig, söt och rolig. Detta var en av de filmerna som vi hade när jag växte upp och jag vet inte hur många gånger jag har sett den här filmen. Ofantligt många gånger antagligen.

Det finns många bra saker att gilla med filmer: 
  • Bästa intro/första minuter av en film. När Pongo sitter i fönstret och kollar på hundarna /ägarna som går förbi utanför! 
  • Elakaste skurken!
  • Hundar: Jag vill ha en flatcoated retriever bara för labradoren som är med i filmen - även fast att det är en labrador!  
  • "(H)Jalle!!!" "Jeppe!!" Det är roligt att citera dem bland genom att ropa deras namn - weird but true!
Så det finns många bra saker med den här filmen! 

Jag har lite av ett pågående projekt där jag håller på att införskaffa Disney-filmer, inte alla men de jag tycker är bra och har en koppling till. Problemet är ju att många Disney klassiker faktiskt är slutsålda och väldigt svåra att få tag i såvida de inte släpps på nytt som den här just har gjort. Det gäller faktiskt att vara med när de väl släpps för jag vet att exempelvis snövit som släpptes på nytt för något år sedan redan är slutsåld igen. Dock har jag inte så många kvar som jag verkligen vill ha i min samling; Micke och Molle kommer senare i vår och sedan är det typ bara Törnrosa som jag väntar på. Men det är ju så här det är när man gör teknik byte från VHS till discar och i framtiden filer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar