torsdag 24 november 2016

Batman (1989)

Jack Nicholson är Jokern, Michael Keaton är korsriddaren med slängkappan och Kim Basinger är Vicki Vale, den begåvade fotojournalisten åtrådd av de båda männen. Filmen Batman är regisserad av Tim Burton, med låtar av Prince, filmmusik av Danny Elfman och har fått en Oscar®* för bästa scenografi (Anton Furst och Peter Young). (beskrivning lånad från cdon)

Jag såg för ett tag sedan Batman Begins och tyckte det var länge sedan jag såg den filmen, men jag kan säga att det var LÄNGE sedan jag såg den här. Av de äldre Batman-filmerna så kommer jag mest ihåg Batman and Robin, de andra kommer jag knappt ihåg. Men jag blev inspirerad. 

Nolans filmer är ju på en helt annan nivå än det här. Men jag gillar verkligen att staden och settingen verkligen känns som Gotham. Det känns inte som New York eller Chicago eller Vancover eller vilken nordamerikansk stad det nu är som de spelar in Nolans filmer i. Det ser verkligen ut som en egen stad. Det är ganska mörkt och industrialistiskt. Nästan lite Shaun Tan inspirerat. Jag gillar det! Dessutom kul att se Jack Nicholson som Jokern men annars vet jag inte hur underhållande jag tyckte att den här filmen var. 

Batman/Michael Keaton är ganska stel och man får egentligen inte veta någonting om honom och hans historia eller hans moraliska tankar som driver honom. Batman förblir ganska mycket ett mysterium  när man sett den här filmen. Vilket också kan vara en poäng men jag är ju intresserad av att få veta vad som gör att han gör det han gör! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar