tisdag 8 november 2016

Batgirl vol.1: Batgirl of Burnside - Cameron Stewart

Barbara Gordon is no stranger to dusting herself off when disaster strikes, so when a fire destroys everything she owns, she spots the opportunity for a new lease on life – and seizes it! Following the rest of Gotham City’s young adults to the hip border district of Burnside, Barbara sets about building an all-new Batgirl…and discovers new threats preying on her peers! As the new hero of Burnside, Batgirl gets started by facing twin sister assassins on motorcycles! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Jag var ganska kritisk till den här serien till en början - mest för jag gillade verkligen Gail Simones Batgirl. Tyckte det var en jättebra serie. Så jag var lite anti mot den här till en början. Och det tog ett tag innan jag fastnade. Till en början var det ganska mycket text hela tiden och det tog väldigt lång tid att komma in i läsandet, och dessutom är jag inte helt övertygad av illustrationerna. Man förstår att de försöker visa en lite ”ljusare” sida av Batgirl för det märks verkligen i illustrationerna och det blir även lite för mycket cartoon över det hela ibland tycker jag. Det funkar men det är inte riktigt i min smak.  


Men sen, när man väl kommer in i storyn och man börjar fatta vad som händer så tycker jag faktiskt att storyn var helt okej/ganska spännande och intressant. Simones Batgirl var väldigt mörk och den här volymen/serien tillför en annan bild av Batgirl som jag uppskattar och tycker är intressant. Nu känner jag mig inte lika skeptisk till den här serien längre och det ska bli kul att läsa vidare de kommande volymerna. Hoppas att det kan bli spännande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar