måndag 3 oktober 2016

The Sandman: Overture - Neil Gaiman

Twenty-five years since The Sandman first changed the landscape of modern comics, Neil Gaiman’s legendary series is back in a deluxe hardcover edition!

The Sandman: Overture heralds New York Times best-selling writer Neil Gaiman’s return to the art form that made him famous, ably abetted by artistic luminary J.H. Williams III (BatwomanPromethea), whose lush, widescreen images provide an epic scope to The Sandman’s origin story. From the birth of a galaxy to the moment that Morpheus is captured, The Sandman: Overturewill feature cameo appearances by fan-favorite characters such as The Corinthian, Merv Pumpkinhead and, of course, the Dream King’s siblings: Death, Desire, Despair, Delirium, Destruction and Destiny. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)


Jag har länge tänkt att jag ska läsa om de här 6 issues av The Sandman: Overture, och den här gången faktiskt recencera dem! Läste dem i samband när de kom ut, så den första läste jag hösten 2014 och hösten 2015 läste jag den sista - så det blev lite svårt att få ett sammanhang mellan dem. Men nu så är det gjort! 

The Sandman som koncept är så ofantligt coolt. Tidvis kan jag tycka att det är ganska svårt att FÖRSTÅ vad som faktiskt händer, eller snarare att det är svårt att förstå vad saker innebär i det stora hela. Men samtidigt är det en tillgång för boken - för det ger utrymme för tolkning. Iallafall, konceptet är så himla coolt. Älskar sättet Gaiman leker med ord och dess betydelse/innebörd genom att kalla en person Dream och han är drömmar/drömmen och allt som man kan tänkas koppla till drömmar. Det gäller inte bara Dream utan även alla andra karaktärer som dyker upp i serien. Just de här 6 numren börjar ge en lite antydan till möjligheterna med The Sandman.    

All heder till de som illustrerat original volymerna, men J.H. Williams III är som gjord för att illustrera Sandman. Hans sätt att leka med strukturen på sidorna och med panelerna tar storyn till en helt ny nivå. Just för att hans sätt att göra sidorna passar med innehållet i berättelserna och tillsammans blir det perfekt.  

Det finns så många mer bra saker med den här serien, men det kräver som sagt en del av läsaren(tycker jag!) men det är värt att ha läst det! Ska ta och läsa om The Sandman i framtiden, har tydligen gett de första volymerna typ 2 stjärnor på Goodreads. Det var länge sedan jag läste dem, och förstod inte riktigt den geniala med Sandman när jag började läsa Sandman. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar