onsdag 6 juli 2016

"Kvalitetsserie"?!


Hittade den här comics:en på akademibokhandeln häromdagen: Roller Girl - publicerad av Raben och Sjögren. Först och främst väldigt kul att ett svenskt förlag publicerar en comic, som inte är från Sverige till att börja med! Men när jag kollade på baksidan så såg jag något märkligt, nämligen det här:


"En kvalitetsserie från Rabén & Sjögren".

Vad innebär kvalitetsserie? Vem avgör att det är en serie av kvalitet? Vad är kvalitet i serier? Varför har man skrivit det här?

Genom att skriva det här antyder förlaget att det finns serier som är bättre  (som Roller Girl) och serier som är sämre(typ alla andra än de som "kvalitetssäkrats" av Raben & Sjögren).  Jag har tidigare skrivit om hur man i forskning och andra sammanhang använder olika ord för samma sak bara för att försöka legitimera mediet. Hela diskussionen om comics vs. graphic novels handlar om just detta. Där comics anses vara dåliga, farliga och värdelösa medan graphic novels är fantastiska även fast det i sig inte nödvändigtvis är någon som helst skillnad i mediet eller konventionerna för hur de är gjorda. När man väljer det ena ordet över det andra så positionerar man sig själv. Vilket jag anser att Raben och Sjögren gör genom att skriva det här. Är det verkligen nödvändigt? Är det verkligen rätt budskap?

Det är när man gör dessa positioneringar där vissa comics är bättre än andra som de negativa synerna på comics förstärks. Om det här är bra, då måste det också finnas något som man kan kalla dåligt.

Men hur kan man kalla något en "kvalitetsserie"? Är inte det högst subjektivt?

Å ena sidan kan man säkerligen kalla vissa klassiska storverk som "kvalitetsverk". Tänk Brott och Straff, Jane Austen, Kafka och andra litterära verk som anses vara de bästa. Det finns verk som har en hög kvalitet och som har uppnått sin status genom att de har lästs av ofantligt många människor i flera generationer. Det blir ett slags konsensus om att det är bra böcker. Dock är Roller Girl i ens i närheten av att uppnå detta. Några av de verken som jag tänker läsa i Comics 103 skulle kunna tänkas vara "kvalitetsserier" men inte Roller Girl. Å andra sidan behöver kvalitet inte vara samma sak för mig som det är för er andra. För mig är Scott Snyder och Grant Morrisons Batman-volymer kvalitet. Dock skulle nog inte alla hålla med mig om det. Vilket återigen handlar om att kvalitet till viss del är subjektivt. Och om det då står "kvalitetsserie" ska läsaren bara ta förlagets ord på det, eller ska de inte få läsa boken och själv komma till en slutsats om det är kvalitet eller inte?!

Som sagt jättekul att ett stort svenskt bokförlag har valt att publicera en comics men jag förstår inte varför man har valt att kalla det "kvalitetsserie". Jag inser att jag förmodligen är den enda som lagt märke till det här men jag bryr mig om det för comics är fantastiska och det har en betydelse. Vore det inte bättre om man promotar comics som medium, och precis som det är, istället för att försöka lyfta fram vissa comics som att de står över andra?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar