måndag 25 juli 2016

Batman: The Resurrection of Ra's Al Ghul - Grant Morrison m.fl. (#1,5)

Batman's immortal foe, Ra's Al Ghul, should be dead at last — so how has he returned to haunt The Dark Knight? Find out in this 256-page hardcover volume collecting the intense tale originally presented in BATMAN ANNUAL #26, BATMAN #670-671, ROBIN #168-169, ROBIN ANNUAL #7, NIGHTWING #138-139, and DETECTIVE COMICS #838-839!

Ra's al Ghul is back…but what does his return have to do with Batman's teenaged son, Damian — whose mother is Ra's al Ghul's daughter, Talia? It will take the combined skills of Batman, Robin and Nightwing to get to the bottom of these mysteries and stop Ra's al Ghul's insidious plans! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)


Jag undrar fortfarande över hur Damian kommer tillbaka till Batman och Gotham efter händelserna i Batman and Son. Jag hade fått för mig att den här boken till viss del skulle reda ut det. Det gjorde den väl inte direkt. Tydligen finns två nummer i Batman and Son volymen som är lite random och som sedan fortsätts i den här volymen. Lite märkligt men så är det. Så den måste kanske inte läsas som del av Morrisons Batman run, men jag tycker att den passar in ganska väl nu när jag har läst klart hela Morrison serien. Då den plockar upp på hela grejen med Damian, Talia och Batman vilket är genomgående i Morrisons andra volymer. 

Jag tycket att de var en kul volym. Bra handling, spännande, rolig, intressant. Mycket bra. Intressant nog så är det fem olika författare som skrivit olika nummer i den här volymen. Även fast det är det så lyckas de ändå få ihop det till en fungerade volym. Kul läsning!

Om jag inte har helt fel så är detta en av de första volymer jag läst där Ra's Al Ghul har en mer central roll. Har även lärt mig en hel del om exempelvis Tim Drake i den här volymen. Känner att det väcks ett intresse inom mig att läsa mer "origin"-stories om exempelvis Tim Drake men också Dick Grayson. Kan nog bli spännande - förhoppningsvis!

Mer Batman hittar ni här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar