onsdag 13 april 2016

Vampire Academy #5: Andens kraft - Richelle Mead

Intriger, kärlek och död bland vampyrer på high school! 
"Det är stor skillnad mellan ett hotbrev och ett kärleksbrev, även om den som skriver hotbrevet faktiskt påstår att han älskar dig."

Rose Hathaway har återvänt från Ryssland till S:t Vladimirs skola och sin bästa vän Lissa. Sista terminen på high school går äntligen mot sitt slut. De längtar efter att deras nya, förhoppningsvis lite friare, liv utanför skolans järngrindar ska börja.


Men Rose kan inte glömma att Dimitri fortfarande lever och väntar på henne någonstans där ute. Hon misslyckades med att döda honom när hon hade chansen. Och nu är hennes värsta mardrömmar på väg att bli verklighet. Om hon inte självmant förenar sig med honom kommer han att jaga henne tills hon faller i hans strigoi-grepp. För evigt. Men det finns ett litet hopp om att allt inte är kört; Rose har nämligen en plan. En helt, helt galen och livsfarlig plan! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)


Om jag inte kom ihåg handlingen särskilt väl i Löftet, så kommer jag ihåg handlingen i Andens kraft ännu sämre. Herregud, det är helt oförståeligt hur lite jag kom ihåg av denna. Men den här boken är aningen seg och det händer inte så jättemycket som sticker ut på samma sätt som händelser i de andra böckerna. Det är några spektakulära och otroligt viktiga scener men generellt bygger den mest upp för den sista boken och skapar relationer m.m. 

Jag hade helt glömt bort att det är i den här boken vi får höra orden "Love fades, mine has" som är ett väldigt centralt uttryck om man exempelvis läser fanfiction då väldigt många berättelser bygger vidare på detta förödande uttryck. 

Även om det inte är den bästa av VA-böckerna så är den fortfarande väldigt bra och det är ju bara underbart att läsa Mead's böcker! Nu är det bara sista boken kvar... 


4 kommentarer:

  1. Hejsan ! mitt namn är Liza och jag har ett segment på min blogg (iregnet) som heter Mer kärlek åt bokbloggare och det skulle vara väldigt roligt att ha dig med där ! Idén går ut på att en bloggare besvarar 20 st frågor om bokbloggandet och läsandet och jag publicerar de svaren varje lördag. En blandning på en tag och ett gästinlägg typ. Så får dina läsare kanske veta lite mer om dig och så har du chansen att locka nya läsare till din blogg också. Hör gärna av dig om du är intresserad så mailar jag frågorna och lite mer info åt dig ^^ kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag skulle absolut kunna tänka mig att vara med! Hör av dig så att jag vet vad som gäller// Lovisa

      Här är min mail: ireadnsee@gmail.com

      Radera
  2. Jag har läst hela serien för många år sen, och precis som du säger är det svårt att minnas vad som hände i alla böckerna, men bra är dem ;)

    SvaraRadera