måndag 11 april 2016

Shadowhunters s.1

After her mother is kidnapped, Clary must venture into the dark world of demon hunting in order to find clues that can help her find her mother. (beskrivning lånad från cdon)

Mot alla vettiga tankar som jag och andra har haft, så har jag ändå sett hela första säsongen av Shadowhunters. Då jag faktiskt verkligen hoppades att det skulle kunna bli bra. Men lyckas man? Inte direkt. 

Det var rent ut sagt skit-länge sedan jag läste City of Bones, men jag har läst den ett antal gånger i mina dagar ändå. Det jag störde mig på mest var att de gjorde "fakta"-fel i serien. De har visserligen förändrat handlingen en hel del, men jag tycker ändå att de har fått ihop det på ett okej sätt. 

Men de har inte anamma själva världen känner jag, och jag accepterar förändringar i handlingen om man gör det på ett bra sätt och håller sig inom de givna ramarna/världen. Jag stör mig något så otroligt på att det är människor på institutet. Rätta mig om jag är helt fel ute här, men hela poängen är ju att familjen Lightwood är utstötta från Shadowhunter-comunitiet. Aka. de är ENSAMMA på the institute. Jag tycker även att de har alldeles för mycket teknologi - det är lite för mänskligt tycker jag. 

Vidare, folk hade vitt på sig på ett bröllop. Vitt! i The Shadowhunter's Codex står det: Those in mourning traditionally wear white...". Man har vitt på begravningar - inte bröllop. Som sagt, faktafel. Det stör jag mig på. Pust.

Det är tydligen väldigt svårt att göra något bra av The Mortal Instruments-böckerna. Freeform verkar dock var så pass nöjda att de kör på med en andra säsong med...

Någon annan som sett serien, vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar