fredag 15 april 2016

The Walking Dead vol.1-8 - Robert Kirkman

An epidemic of apocalyptic proportions has swept the globe, causing the dead to rise and feed on the living. In a matter of months, society has crumbled: There is no government, no grocery stores, no mail delivery, no cable TV. Rick Grimes finds himself one of the few survivors in this terrifying future. A couple months ago he was a small town cop who had never fired a shot and only ever saw one dead body. Separated from his family, he must now sort through all the death and confusion to try and find his wife and son. In a world ruled by the dead, we are forced to finally begin living.(beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Efter att ha följt tv-serien i ett antal säsonger (dock ännu ej den senaste!) så tänkte jag att det var dags att ta sig an comic:en. Jag var faktiskt ganska trött på tv-serien i höstas, vilket är anledningen till att jag inte ens påbörjat den sjätte säsongen, så hoppades lite att comicen skulle få mig att bli lite mer engagerad i det hela igen. Jag vet inte hur bra de här volymerna lyckades med det... 

För jag HATAR det faktum att Kirkman säger att han kan tänka sig att skriva på den här serien typ tills han dör. På baksidan av det här svenska varianten från Apart står det: "Jag vill att The Walking Dead ska bli zombiefilmen som aldrig slutar". Tänk, om 40 år kommer vi fortfarande sitta här och läsa The Walking Dead. Rick och de andra karaktärerna kommer att var så gamla att de ser ut som zombies själva - skämt åsido - jag orkar inte med att ens tänka på att serien ska hålla på så länge. Anledningen till detta är min nästa punkt...

Det händer saker hela tiden, men samtidigt händer ingenting. Comics:en är faktiskt bättre på detta än tv-serien. För i comics:en är inte allting lika utdraget som jag upplever att tv-serien är, utan jag upplever att den går vidare på ett helt annat sätt. Vilket jag uppskattar. 

Dessutom tycker jag att comicsen är bättre på att verkligen förklara och beskriva förändringarna hos individer och deras mentalitet. Återigen på baksidorna av volymerna så står det: I en värld befolkad av döda tvingas vi till slut börja leva". Rick tar väl upp det i sina tal i tv-serien med, men jag tycker att de verkligen visar på det och tar upp det på ett mer förståeligt sätt i comic:en. Generellt är det mer brutalt/explicit ärligt. 

Angående comics:en i sig så känns det väldigt ovant att läsa svartvita comics. Men de gör det ändå väldigt bra och snyggt, kan ha lite svårt att särskilja några av karaktärerna ibland men det är mest de som inte är med så enormt mycket ändå. Dessutom väldigt intressant att de bara har dialog, och vissa onomatopoetiska uttryck. Det är inte jättevanligt att man bara har det - men det funkar väldigt bra i serien.

Dock tycker jag att det är generellt en läsvärd serie, inte direkt en favorit men ändå kul att läsa!

Läste precis att om man lägger ihop böckernas framsidor så får man ett mönster....




Tycker det var lite coolt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar