fredag 15 januari 2016

Comics 103: In the Shadow of No Towers - Art Spiegelman

For Art Spiegelman, the Pulitzer Prize-winning author of Maus, the terrorist attacks of September 11, 2001 were both highly personal and intensely political. In the Shadow of No Towers, his first new book of comics since the groundbreaking Maus, is a masterful and moving account of the events and aftermath of that tragic day. 

Spiegelman and his family bore witness to the attacks in their lower Manhattan neighborhood: his teenage daughter had started school directly below the towers days earlier, and they had lived in the area for years. But the horrors they survived that morning were only the beginning for Spiegelman, as his anguish was quickly displaced by fury at the U.S. government, which shamelessly co-opted the events for its own preconceived agenda. 

He responded in the way he knows best. In an oversized, two-page-spread format that echoes the scale of the earliest newspaper comics (which Spiegelman says brought him solace after the attacks), he relates his experience of the national tragedy in drawings and text that convey—with his singular artistry and his characteristic provocation, outrage, and wit—the unfathomable enormity of the event itself, the obvious and insidious effects it had on his life, and the extraordinary, often hidden changes that have been enacted in the name of post-9/11 national security and that have begun to undermine the very foundation of American democracy. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)


I år är det 15 år sedan 9/11. 15 år. Som -93:a är jag antagligen en av de yngsta som faktiskt kommer ihåg den dagen och vad jag gjorde. Jag förstod säkerligen inte vad hela grejen innebar just då men jag kommer ändå ihåg det och jag har ändå på något sätt tagit in det som hänt då och sedan dess. Som en framtida utbildare (aka. lärare) tycker jag det är intressant att yngre människor antagligen inte kommer att komma ihåg Dagen och vad som följde. Min poäng är att det är därför verk som det här är viktiga. 

Och även fast jag levde då, så kan jag aldrig riktigt förstå vad folk upplevde då. Var man inte på Manhattan den dagen så kan man nog inte förstå det och det gäller med allt som händer i världen.  Dock hjälper verk som det här oss andra att börja förstå på något plan. 

Spiegelman är väldigt nyskapande i sitt sätt att berätta. Ofta pratar man om Maus när man pratar om Spiegelman, men jag tycker att man faktiskt borde prata mer om den här också. Den förtjänar det. Volymen består egentligen av 10 sidor. Där varje sida sträcker sig över ett helt uppslag - så det är en ganska stor bok. Men varje sida kan ses som en löpsedel från en stor traditionell tidning. Där varje sida berättar en story på lite olika sätt angående 9/11. Det är något som jag aldrig har sett i comics tidigare men Spiegelman har gjort det här riktigt bra och det funkar jättebra som comics.  

Det är en högst personlig berättelse av vad han var med om den dagen men även hur han påverkades av dessa och försökte hantera det efteråt. Det är även en högst politisk berättelse, då han kritiserar Bush, republikanerna, media och annat. Men den ger en bättre mer komplex bild av amerikanska åsikter angående USAs respons på 9/11 i och med krigen som följer. 

Intressant, viktig och häftig bok. Kolla in den! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar