måndag 23 februari 2015

Cirkeln

En natt när månen färgas blodröd, befinner sig sex unga tonårsflickor i en övergiven folkpark, dragna dit av en mystisk kraft. Där avslöjas en gammal profetia. De är ”De utvalda”, en grupp häxor - utsedda att rädda världen. Plötsligt är tiden i gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat.

De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. I Cirkeln skildras en parallell värld i vilken drömmar, irriterande föräldrar, mobbing, hämnd och kärlek möter farliga krafter och forntida magi. (beskrivning lånad från cdon)


Läs vad jag tyckte om böckerna här!

Förvånansvärt bra. Hade egentligen inte några förväntningar på filmen alls, var till och med lite tveksam till att se den på grund av att det är en svensk film(brukar aldrig kolla på svenska filmer!). Men som sagt förvånansvärt bra.

Det är en bra story, tidvis lite läskig och även spännande. Jag tycker ändå att det var en bra filmatisering, även fast vissa saker  är borttagna(Vaktmästaren/"magi-butiken"), så ha de ändå fått till en bra film som berättar historien.

Även fast den är 2,5h så upplevde jag den aldrig som långtråkig eller seg. Utan det flöt hela tiden på väldigt bra och det hände saker så att man hela tiden var intresserad. Sedan måste även nämnas att musiken var jättebra. Den hjälpte verkligen till att skapa stämning och känsla. Running up that Hill med Kate Bush = suveränt.

Jag hoppas att de gör fortsättningarna med. Jag vill helt klart se dem!

För övrigt gick jag på en väldigt konstig biovisning, några tjejer i publiken typ hån-skrattade åt karaktärerna i bland. Jag är helt för att folk skrattar på bio - när det är roligt!! Men de skrattade på helt fel ställen! Jag vet inte om det var för att vi fick på bio på en fredagskväll eller för att det kanske var en svensk/ungdomsfilm men hur som helt - oacceptabelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar