onsdag 17 december 2014

The Hobbit: The Battle Of The Five Armies

Avslutningen i Bilbo Baggers äventyr tillsammans med Thorin Ekensköld och de 13 dvärgarna. Efter att ha återkrävt dvärgarnas rike från draken Smaug har gruppen oavsiktligt släppt lös Smaug, som rasande låter sin eld drabba de försvarslösa männen, kvinnorna och barnen i Sjöstaden. Thorin är besatt av den återfunna skatten och offrar såväl vänskap som ära för att inte förlora den trots att Bilbo desperat kämpar för att få honom att ta reson. Slutligen tvingas Bilbo fatta ett riskfyllt beslut – men ännu större faror väntar. Den mäktige fienden Sauron har skickat en armé av orcher för att anfalla Ensliga berget, något som undgått alla förutom Gandalf. (beskrivning lånad från cdon)

Läs mina recensioner på de tidigare delarna här: An Unexpected Journey och The Desolation of Smaug.

Wow. 2h och 24min av krig. Episkt. 

Visst, jag förstår att många är tveksamma till att göra tre filmer av en liten kort bok men varför skulle någon någonsin vara emot att få uppleva filmer i den här världen?! Vi får uppleva mer av den här världen generellt sett, individuella karaktärer får visa hur jäkla awesome de är och se en jättebra film med ett fantastiskt slag. 

Det är svårt att skriva om filmen utan att spoila. Så därför tänker jag göra det. Härdan efter SPOILER VARNING!!!

1) När Galadriel, Elrond och Saruman ska rädda Gandalf på Dol Guldur. Jag tyckte det var lite spännande hur de hade gjort special effekterna i och med andarna av The nazguls. Det var ganska mycket datorspel över dem men ändå snyggt och spännande. Här får ju även Elrond och Saruman visa sina Battle-skills! Mycket bra. Sedan kommer även en av de konstigaste scenerna som jag har sett. När Galadriel goes elf och fördriver Sauron och det är värsta psykedeliska scenen. Mind-blowing. Även det att Sauron har en relativt mänsklig skepnad när han står i den här "elden". 
2) Alfrid Lickspittle. Hur ser släktskapet ut med Grima Ormstunga?
3) Smaug dör väldigt snabbt in i filmen. Lite tråkigt men den delen han är med är storslagen. 

Det är väl typ det jag kommer på just nu. Men en bra film. Synd att det är över. Jag har gärna sett fler filmer i samma värld. Får kanske ta att kolla på Sagan om ringen-trilogin nu över jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar