söndag 4 augusti 2013

Vikings



Vikingarnas värld får liv genom berättelsen om Ragnar Lothbroks resa. Han är krigare och bonde i Skandinavien på 700-talet och drömmer om skaffa rikedomar genom att bryta med traditionen att plundra i öst. (beskrivning lånad från hbonordic.com, finns även på cdon.com)

Ännu en HBO-serie(tror dock inte att de har gjort den men de sänder den!) sedd. Åtminstone första säsongen än så länge då det ännu inte finns fler avsnitt. Men bara det faktumet att det är HBO som sänder serien gör att vi kan förvänta oss vissa saker av serien. Den är antagligen M-ratade, alltså att den riktar sig mot lite äldre människor (mer "Mature" människor) eftersom det är mycket våld, sex, våldtäcksförsök, politik och annat sådant. 

Om ni inte vet det sedan tidigare så går jag igång på kunskap. Jag tycker det är roligt och spännande att lära mig saker. Jag bara: GE MIG!!! Plus att jag gillar tv-serier. Därför gillar jag det här. När man skapar en tv-serie, som inte är dokumentärig, och som handlar om historiska (eller egentligen vad som helst) händelser, som faktiskt typish har hänt. Jag skriver "faktiskt typish" har hänt för att det inte finns otroligt mycket dokumenterat som vi kan vara säkra på och vet faktiskt har hänt. vissa grejer men andra inte. Serien har självklart fått viss kritik för att den inte varit 100% historiskt korrekt, det handlade mesta dels om hur saker och ting såg ut(läs om det här!) dock bygger den ju på vad vi vet och det är ganska spännande. Det handlar om gudar, religion, tro, "räder", hur de levde, transporterar sig och en massa annat. Medeltida tv-serier är kanske inget nytt i sig dock just vikingar tycker jag känns väldigt originellt. Kommer inte på någon serie med vikingar direkt. Så det är spännande. 

Jag gillar det. Det är inte min favoritserie, det är inte Game of Thrones liksom, men ändå helt okej. Absolut sevärd! 

Några övriga punkter med: 

1) Väldigt snyggt intro. Det gillar jag. Bra låt och snyggt gjort. Lite blandning av Skyfalls intro och True Bloods intro. Mycket bra. Ni ser det nedan! 



2) Gustaf Skarsgård. De tar över världen, Skarsgårdarna. Dock har jag inga större problem med det. Han gör sin roll väldigt bra. Helt störd.


3) Gabriel Byrne. För er som inte sett så mycket eller något av honom har ni här ett ypperligt tillfälle att se honom innan Vampire Academy: Blood Sister kommer ut till våren, där han spelar Victor Dashkov. Det finns en scen där han äter någonting, just då påminner han mig något så otroligt mycket om Denethor, aka. en av de äckligaste karaktärerna någonsin, från Sagan om Ringen.

4) Lite länkar måste vi självklart ha:
Officiell webbsida
Imdb.com

5) Låten i intot heter If I Ever Had a Heart av Fever Ray - @ Spotify


6) Detta är ett sidospår. Kom på tanken att göra ett helt inlägg om hur äckliga karaktärer är som äckligast när de äter. Jag menar: Denethor från Sagan om Ringen och Hans Landa från Inglorious Basterds. Det är sjukt äckligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar