söndag 12 februari 2012

Star Wars Episod 1: Det mörka hotet

Star Wars är världens bästa filmer men jag är tveksam till 3D.

Någon(federationen) har uppfört en handelsblockad runt planeten Naboo. Två Jedi skickas dit för att lösa konflikten. Men federationen vill inte ha fram någon lösning och börjar en invasion av planeten. De tvår jedikrigarna tar sig ner på planeten och räddare Drottning Amidala från invasionen och tar med henne därifrån. För att skydda henne och på annat sätt försöka lösa konflikten. Dock tvingas de stanna på Tatooine för att laga sitt skepp. Där de stöter på en viss liten Anakin Skywalker.



Även fast detta inte är original filmerna(episod 4,5 och 6) tycker jag faktiskt att även denna är bra. Jag har absolut inga problem med att sitta i 2h och 15minuter och kolla på detta. Även fast jag redan sett filmen innan. Men den är så pass bra. Min Far påpekade att handlingen kunde varit lite större och till viss del kan jag hålla med om det. Det händer inte enormt mycket i filmen men den är skapad för att vara första delen i en prequel trilogi(och första delen i en Hexalogi) och då händer inte allting direkt, i första filmen. Men jag tycker ändå att det händer saker. Det är en ganska rolig film egentligen, det är inte bara allvar. Typ Jar Jar Binks, helt underbar karaktär. "Mesa cause one, two-y little bitty axadentes, huh? Yud say boom de gasser, den crashin der bosses heyblibber, den banished." - Jar Jar Binks. Haha, grymt roligt.

Det som gör Star Wars så bra är hela världen och alla grejer i den. Det är en sådan film man bara måste se. De flesta har antagligen redan gjort det men ni som inte har gjort det, det är bara att sätta igång. Episod 1 går på bio just nu!

Jättebra film men jag är fortfarande tveksam till 3D. Jag tycker att det är jobbigare att kolla på filmer med 3D funktionerna än vad det var tidigare. Jag sitter ofta och försöker se skillnaderna mellan 3D och vanlig film. Det stör och man koncentrerar sig på fel saker och filmen i sig får inte lika mycket uppmärksamhet. Dessutom är ju ändå inte hela filmen i 3D, inte denna i alla fall, vilket är förståeligt, men ändå. Varför göra den till 3D då? Hade hellre bara sett den som vanligt med jättebra kvalitet. Ska man ha 3D måste det bli mycket bättre.

2 kommentarer:

  1. Bra att det inte bara är jag som stör mig på 3D filmer. Tycker också det inte är värt att kolla i 3d om det inte är mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är verkligen inte ensam! Jag håller med, men nu håller det på att bli jättepopulärt och vissa filmer visas bara i 3D då tvingas man att se 3D i alla fall. Dåligt!

      Radera