fredag 1 juli 2016

The League of Extraordinary Gentlemen vol.2 - Alan Moore

It's one month after the events in League of Extraordinary Gentlemen Vol. 1, and the skies over England are filled with flaming rockets as Mars launches the first salvo of an invasion. Only our stalwart adventurers Allan Quatermain, Mina Harker, Captain Nemo, Hawley Griffin, and Mr. Edward Hyde can save mother England and the very Earth itself. But there are many startling revelations along the way, including the blossoming of love and the uncovering of a traitor in their midst! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Läs om den första volymen här! 

I de flesta fall så gillar jag Alan Moore's böcker. De är oftast helt absurda och fantastiska. Men jag förstår inte riktigt det här. Jag gillar verkligen konceptet med att Moore använder dessa karaktärer från andra böcker och sätter samman dem i ett team och att de arbetar för att rädda England (och förhoppningsvis världen). 

Den är absurd och jättemärklig och mörk. Precis som Alan Moores böcker ska vara. Men de får inte riktigt ihop det här och jag förstår inte vad meningen är med boken. Vad är budskapet? Vad vill de säga med boken? - Ingen aning. 

Dessutom är den ofantligt seg att läsa. 

Tråkigt men fastnar inte alls för The League-serien. Tyvärr.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar