fredag 7 augusti 2015

Paper Towns

Vi får följa tonårskillen Quentin och hans gåtfulla granntjej Margo som älskar mysterier så mycket att hon till slut blir ett. Efter att de två varit uppe en hel natt och hittat på äventyr i sin hemstad försvinner Margo. Hon lämnar kryptiska ledtrådar efter sig som hon vill att Quentin ska tyda och tillsammans med fyra polare ger han sig av på en galet rolig och känslosam jakt. För att hitta Margo måste han få en djupare förståelse för både vänskap och kärlek. Paper Towns är baserad på succéboken med samma namn av hyllade författaren John Green (Förr eller senare exploderar jag). (beskrivning lånad från cdon)

Läs om vad jag tycker om boken filmen bygger på här! 

Jag tycker faktiskt att de lyckades väldigt bra med den här filmatiseringen. Den är verkligen jätterolig, spännande och intressant. Tycker skådespelarna gör karaktärerna väldigt bra. Jag tycker kanske att de tappar lite av budskapet med de olika "livs-perspektiven" som boken tar upp. Dock tycker jag nästan att förändringen/utveckligen som sker, hos kanske framför allt Ben, är tydligare i filmen. För hans syn på tjejer och allt han pratar om i början är bara dumt. Men man märker verkligen skillnad hos honom på slutet. Även Lacey har en viktig roll angående hur vi "dömmer" andra på grund av deras utseende m.m. Det är ju även del av hela budskapet med filmen att vi ofta kanske bara ser delar av människor och inte hela personen. På det sättet har ju boken och filmen många viktiga poänger, som gör den värd att se/läsa. 

Min favoritdel av boken och filmen är bilresan. Ben som verkligen måste kissa. När de väl stannar och har sin game-plan och när en viss skådespelare dyker upp i kassan! Så bra. Även väldigt bra musik i filmen. De spelade bland annat Bon Iver vilket är ett av mina favoritband, så det var väldigt kul.  

Spoilers: 
1) När de sjunger Pokemon theme låten. Det är nog en av de mest fantastiska scenerna jag har sett. Fantastiskt underbart. 
2) Vilka var de 9 problemen? Jag räknar det bara till 4 som de tog hand om. 
3) När Ben är full och ropar Valar Morghulis. Awesome.  
4) Skådespelaren i kassan är för övrigt Ansel Elgort! 

Det var det. Jag är väldigt nöjd med filmen. Så den rekommenderar jag till er alla! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar