onsdag 8 april 2015

En delad värld



Liv Björk har växt upp i en värld utan män. För femton år sedan utplånades nästan alla män av ett virus, så nu finns det bara 123 stycken kvar i Sverige. Den enda levande killen i hennes egen ålder är dryga superstjärnan Adam Jensen. Liv stör sig på hysterin runt Adam och tycker att killar nog egentligen är ganska onödiga överhuvudtaget. Men hennes liv vänds upp och ned när Adam tvingas bo hos henne. Det blir början på en kärlekshistoria som har oddsen emot sig. En serie i åtta delar som sänds måndagar 16.00.

En liten mini-serie från Svt, varje avsnitt är typ 15 minuter. Men det är ändå en spännande berättelse. Jag gillar Brian K. Vaughans Y: The Last Man och den serien har ju ungefär samma, lite mer omfattande, berättelse. Även fast den är ganska kort så får de ändå med mycket intressanta aspekter av vad som händer i en värld efter ett "gendercide". Vad gör kvinnor när de är de enda kvar? Vad gör de får männen som faktiskt finns kvar? Vad händer med samhället? 

Den största skillnaden mellan Y: The Last Man och En delad värld är att den senare inte utspelar sig i en post-apokalyptisk värld. Samhället fungerar fortfarande. Vilket jag funderar på och över. Dels skulle ju det kunna betyda att vi nu faktiskt har ett relativt jämställt samhälle. Då exempelvis det inte är några specifika yrkeskategorier som försvunnit som då skulle påverka samhället i stort. Men å andra sidan så känns det helt stört att samhället kan fortsätta så pass normalt även fast det skett ett gendercide- som att det inte vore något fel utan några män (eller kvinnor för den skull) i livet. Så jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det jag ser och vad jag ska tänka kring det. 

Det är ju en intressant tanke att utforska som jag tycker att de gör på ett bra sätt i En delad värld. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar