måndag 20 augusti 2012

Iron Sky

Vid andra världskrigets slut flydde nazisterna till "the dark side of the moon" och byggde upp en hemlig månbas, en flotta med rymdskepp och förberedde sig för att erövra jorden. När en amerikansk astronaut landar lite väl nära månbasen och tillfångatas, tillsammans med sin fantastiska smart phone, inser man att ett teknologiskt genombrott skett på jorden och åker för att hämta fler. Väl där, 70 år senare, är det dags. Fjärde riket ska resas.
(beskrivning lånad från cdon.com)

Det har varit en del prat om Iron Sky. Bland annat då det är en finsk produktion istället för en Hollywood-produktion men också för att flera olika företag som har bidragit med olika delar av filmen(vad jag fattar det som iallafall). Dock är inte detta någonting som jag tycker man ska döma filmen efter, varken till det sämre eller bättre. Jag tycker det vara var roligt att någon har gjort en film på ett icke så vanligt sätt.

Iron Sky är bra. För det första är den väldigt rolig. Det är en hel del satir i den. Man skämtar om/med amerikanska presidenter och andra nationers ledare, nazister, skådespelare och annat. Jättebra. För det andra är den otroligt snyggt gjord. Jag tycker att det känns som ett dator-spel. Hela känslan i filmen och framför allt miljöerna. Lite Mafia/Max Payne blandat med Sin City-filmen. Skitsnyggt. För det sista tycker jag att den är totalt udda. Jag tror inte jag någonsin har sett något liknande. Rakt igenom klockrent!


4 kommentarer:

  1. Gillade den också! Var en del ologiska saker men filmen var så rolig så det gjorde inget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, var lite lost ibland men whatever! Så bra!

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, det är ju inte den klassiska nazist-filmen direkt! :)

      Radera