tisdag 21 augusti 2012

HP love!

Harry Potter måste vara en av de bästa mest underbara fantastiska magnifika världarna som finns.

Jag har spenderat de senaste veckorna med att lyssna på alla sju ljudböckerna. Den brittiska varianten läst av Stephen Fry på alla förutom Halvblodsprinsen(vilken bibblan inte hade i samma version - mkt dåligt) i en amerikansk version läst av någon Någonting Dale. Jag gillar personligen Stephen Frys version mycket mer än Dales. Dale uttalade saker fel. Iallafall.

Harry Potter är epic. Jag har sett filmerna miljontals gånger men jag har faktiskt bara gått igenom hela serien en gång tidigare. Då läste jag den. Jag tror att jag tyvärr glömt bort mycket av vad som händer i böckerna. Då filmerna inte stämmer överens med böckerna alls och inte visar en bråkdel av vad som faktiskt händer. J.K. Rowling har skapat det här universumet, den här kompletta världen, som är helt mind-blowing. Otroligt grymt.

Jag tror inte man kan(jag kan inte) sätta fingret på exakt vad eller vilka delar det är som gör Harry Potter så bra som det är. Utan det är hela grejen som gör det bra. Det är världen, med magi och Goblins och Alohomora. Herregud, Rowling har skapat quidditch! Sedan har hon en förödande, hemsk, underhållande, sorglig, spännande, rolig handling. Där man ibland dör av skratt och ibland av förödelsen av att karaktärer dör. I den här blandningen kastar vi också in Rowling otroligt enkla och följsamma sätt att skriva. Det finns inte så mycket mer att göra än att gilla.

Jag har typ tacksamhetskänslor till Harry Potter och J.K. Rowling. Både till att fått ha läst böckerna och uppleva världen men också för det att Harry Potter var mina gateway-böckern(dem som lotsade mig in i böckernas värld!). Det var inte förens jag hade läst Harry Potter och The Philosopher's Stone som jag började läsa böcker. Det var typ 2008, inte alls länge sedan. Och nu är böcker ALLT!

Så där har vi det. Harry Potter är epic. Ljudböckerna med Stephen Fry är bättre än de med Någonting Dale. Böckerna är MYCKET bättre än filmerna. Mischief Managed!

Okej, vi är inte riktigt klara än. Efter att ha läst(hört) Harry Potter vill man ju obviously ha mer. Då går man in på fanfiction.net, vidare till böcker - Harry Potter och sedan väljer man. Jag har själv blivit rekommenderad att läsa The First Day, som tar sin början direkt efter "I've had enough trouble for a lifetime"(sista meningen innan epilogen 19 år senare).


2 kommentarer:

  1. Jag håller med, böckerna är så mycket bättre än filmerna. Jag har läst alla böckerna många gånger, men har inte sett alla filmerna än. När jag var liten gick jag och min bästa kompis och väntade på våra brev från hogwarts haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är enormt mycket bättre än filmerna. Även fast jag gillar dem med.

      Vem vill INTE ha ett brev från Hogwarts?

      Radera